Türk Hukukunda Yürütme ve İdarenin Kanuniliği İlkesi


Temiz Ö.(Yürütücü), Demir R.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2021 - 2023

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Eylül 2021
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2023

Proje Özeti

Yürütme ve idarenin kanuniliği ilkesi temel olarak idarenin kanunla düzenleneceğini, kamu tüzel kişiliğinin kanunla kurulacağını, yürütme ve idarenin işlem ve eylemlerinin kanunlara uygun olması gerektiğini ifade eden anayasal bir ilkedir. 1982 tarihli Türkiye Cumhuriyeti Anayasası m. 6/f. 3’ te hiçbir kimse veya organın kaynağını Anayasadan almayan bir Devlet yetkisini kullanamayacağı, m. 8’ de yürütme yetkisi ve görevinin Cumhurbaşkanı tarafından, Anayasa ve kanunlara uygun olarak kullanılacağı ve yerine getirileceği, m. 123/f. 1’ de idarenin kuruluş ve görevleriyle bir bütün olduğu ve kanunla düzenleneceği, aynı madde f. 3’te ise kamu tüzel kişiliğinin kanun ve Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kurulacağı ifade edilmiştir. Bu Anayasa hükümlerinin yürütme ve idarenin kanuniliği ilkesinin dayanağı olduğu söylenebilir. Yürütme ve idarenin kanuniliği ilkesi, 1982 Anayasası’nda olduğu gibi Türkiye Cumhuriyeti’nin diğer anayasaları olan 1921, 1924 ve 1961 anayasalarında da yer almış bir ilkedir. Bununla birlikte yürütme ve idarenin kanuniliği ilkesine ilişkin anayasalarda ve kanunlarda farklı durumlar söz konusu olmuştur. Bu ilke, yürütme ve idarenin işlem ve eylemlerinin kanun, kanuna eş değer ve kanun üstü normlara aykırı olması durumunda söz konusu işlem ve eylemlerin kanunilik denetiminin yapılmasını da gerektirmektedir. Bu denetimi sağlamak için de başta Anayasa olmak üzere kanuni düzenlemelerde çeşitli yollar öngörülmüştür.