Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı ile Sosyotelizm (Phubbing) Davranışı Arasındaki İlişkide Sosyal Kaygının Aracı ve Sosyal Güvende Hissetmenin Düzenleyici Rolü


Creative Commons License

ORAL M. (Yürütücü), KARAKURT N.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Kasım 2022
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2023

Proje Özeti

Amaç: Sosyal medya büyümekte olan bir fenomen olup özellikle genç kullanıcıların yaşamlarının ayrılmaz bir parçası ve temel iletişim kanalı haline gelmiştir. Sosyal medya kullanımının dijital platformda yaygınlaşması ve sosyal medya bağımlılığı gibi bağımlılıklar ile birlikte sosyal ilişkilerde değişiklikler yaşanmasını sağlayan “sosyotelizm” adı verilen yeni bir sosyal problem ortaya çıkmıştır. Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin sosyotelizm davranışı ile sosyal medya bağımlılığı arasındaki ilişkide sosyal kaygının aracı rolünün belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışmaya 581’i kadın, 202’si erkek olmak üzere 783 üniversite öğrencisi katılmıştır. Araştırma genel tarama modelinin bir alt türü olan ilişkisel tarama modelindedir. Sosyotelizm davranışı ve sosyal medya bağımlılığı arasındaki ilişkileri analiz etmek için Pearson Korelasyon analizi, sosyal kaygının sosyotelizmi yordamasına ilişkin Lineer Doğrusal Regresyon analizi, sosyal kaygının sosyotelizm davranışı ile sosyal medya bağımlılığı arasındaki ilişkide aracı rolünü incelemek için yapısal eşitlik modeli analizi yapılmıştır. Bulgular: Çalışmada öğrencilerin sosyotelizm düzeyleri ile sosyal medya bağımlılık ve sosyal kaygı düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ve sosyal kaygının sosyotelizm davranışının yordayıcısı olduğu saptanmıştır. Ayrıca bu çalışma öğrencilerin sosyotelizm davranışı ile sosyal medya bağımlılığı arasındaki ilişkide sosyal kaygının aracı olarak arttırıcı rolü olduğunu göstermiştir. Sonuç: Sosyal kaygının üniversite öğrencilerinin sosyotelizm davranışı ve sosyal medya bağımlılığı üzerinde aracı bir rolü bulunmaktadır. Yüksek sosyal kaygının öğrencilerin sosyotelizm davranışı ve sosyal medya bağımlılığı üzerindeki olumsuz etkisini azaltmak amaçlı öğrencilere bilinçli farkındalık, psikolojik sağlamlık eğitimi verilebilir. Ayrıca öğrencilerin kaygıyla başa çıkma becerilerini geliştirmeye yönelik grup çalışmaları yapılabilir. Anahtar Kelimeler: Üniversite öğrencileri, sosyal medya bağımlılığı, sosyotelizm, sosyal kaygı, ruh sağlığı