Bakırcı F. (Yürütücü), Aslan E., Şentürk İ. Ş., Sadaklıoğlu H.
TÜBİTAK Projesi, 2007 - 2009
“Üniversite Öğrencileri
Gelir-Harcama Eğilimleri Araştırması: 2007-
İktisadi davranışlar arasında en önemli davranışlardan
birisi de tüketicilerin gelir-harcama davranışlarıdır. Bu nedenle iktisadin en
çok ilgi odağı olan ve araştırılan konularından da birisi olmuştu. Bu tür
araştırmalarda genellikle tüketicilerin gelirleriyle harcamaları arasındaki
ilişkileri ve bu ilişkileri etkileyen diğer iktisadi faktörlerle beraber,
sosyolojik ve psikolojik faktörler de belirlemeye çalışılır. Bu davranışsal
incelemeler, algıları, yaşam tarzları,
zevk ve tercihleri, eğilimleri ve temsil gücü farklı olan, hanehalkları,
yaşlılar, gençler, öğrenciler gibi farklı sosyal gruplar üzeride
yapılmaktadır.
Bu çalışma; Türkiye’de
üniversite öğrencilerinin gelir, harcama, tasarruf ve borçlanma eğilimlerini ve
bunları etkileyen faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışmadır. Bu amaçla;
gelir-harcama ilişkileri öncelikle teorik boyutu ile değerlendirilmiş daha
sonra 36 devlet ve vakıf üniversitesinde eğitimine devam eden 10.287 lisans öğrenciyle
anket yapılarak ampirik olarak da ele alınmıştır. Anketlerden elde edilen
veriler çeşitli demografik faktöre ve tasnif faktörüne göre istatistiksel ve
ekonometrik analize tabi tutulmuştur. Bu çalışma ile üniversite öğrencileri
üzerine yapılacak benzeri çalışmalara ışık tutabilecek nitelikte çeşitli bulgular
elde edilmiş ve geniş bir veri seti oluşturulabilmiştir.
Analizler
sonucunda öğrencilerin harcamalarının büyük oranda gelir düzeyinden etkilendiği
belirlenmiştir. Ayrıca; öğrencilerin harcama kararlarında iktisadi faktörlerin
dışında demografik, sosyolojik ve psikolojik pek çok faktörün de etkili olduğu
belirlenmiştir. Öğrencilerin demografik özellikleri başta olmak üzere;
üniversite ve fakülte farklılıkları, eğitim alanı (sosyal-fen bilimleri gibi)
ve öğrenim türü (gündüz-gece öğrenimi), öğrenim gördüğü sınıf düzeyi,
öğrencinin kaldığı yeri (yurt, ev vb.), öğrencinin ailesinin yaşadığı yerleşim
birimi vb. gibi çeşitli tasnif değişkenleri, öğrencilerinin gelir-tüketim
eğilimleri üzerinde etkili faktörlerdir ve bu faktörler öğrenci eğilimlerini
anlamlı sayılabilecek düzeyde farklılaştırmaktadırlar.
Anahtar Kelimeler: Gelir, Harcama,
Tüketim Fonksiyonu, Üniversite Öğrencisi