Çakmak N. (Yürütücü), Koçer T.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2023 - 2024
Lisans öğrencilerinin akademik çalışmalarında, sunumlarında ve/veya sınavlarında akademik dürüstlüğü, etik kuralları çok önemsememesi ya da bilgi eksikliği sebebiyle hatalar yapması akademik çevrede önemli bir sorun olarak görülmektedir. Gerek teknolojik gelişmeler gerek internetin hızla ilerlemeye devam etmesi akademik sahtekârlık yapılmasını kolaylaştırıcı unsurlar olarak ifade edilmektedir. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü (BBYB) lisans öğrencileri de bu etkenlerden bağımsız değildir. BBYB lisans öğrencilerinin doğru bilgiye erişme, eriştiği bilgiyi etik ilkeler doğrultusunda kullanma ve gelecekte mesleklerini yaparken bilgi merkezi kullanıcılarına akademik dürüstlük ve etik konularında destek olma gibi sorumlulukları olduğu düşünüldüğünde öncelikle kendilerinin akademik dürüstlük ve etik konuları hakkında bilgi sahibi olmaları ve bilimsel etik ilkeler çerçevesinde davranmaları beklenmektedir. Bu doğrultuda çalışmanın temel amacı, BBYB lisans öğrencilerinin akademik sahtekârlık eğilim düzeylerini belirlemektir. Çalışmada araştırma deseni nicel araştırma yöntemlerine uygun olarak yapılacaktır. Çalışmada kesitsel tarama yapılacaktır. Çalışmada BBYB lisans öğrencilerinden verilerin toplanmasında Eminoğlu ve Nartgün (2009) tarafından geliştirilen Akademik Sahtekârlık Eğilimi Ölçeği (ASEÖ) kullanılacaktır. Farklı disiplinlerde lisans öğrencilerinin akademik sahtekârlık eğilimini inceleyen ulusal ve uluslararası pek çok araştırma bulunurken, kütüphane ve enformasyon bilimi alanındaki lisans öğrencilerinin akademik sahtekârlık eğilimlerini araştıran bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu bağlamda çalışma alan yazındaki boşluğu doldurması, bu konuda araştırma yapacaklara örnek olması bakımından önemli ve özgündür. Araştırmada elde edilen verilerin tez, makale ve/veya konferans/sempozyum bildirisi olarak yayımlanarak bilimsel birikime katkı sağlanması ve ulusal/uluslararası akademik alanda gelecek çalışmalara örnek olması beklenmektedir.