Engelsiz Fen Eğitimi EFE İlköğretim 6 Sınıf Görme Engelli Öğrencilere Etkili Fen Öğretimine Yönelik Bir Öğretim Tasarımı ve Değerlendirme


Sözbilir M. (Yürütücü), Gül Ş., Bülbül M. Ş., Çakmak S.

TÜBİTAK Projesi, 2015 - 2017

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Nisan 2015
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2017

Proje Özeti

Bireylere daha iyi bir eğitim verebilmek amacıyla günümüz eğitim sistemleri sürekli değişmekte ve gelişmektedir. Bu değişim ve gelişim sadece normal gelişim gösteren bireyleri değil aynı zamanda özel eğitime ihtiyacı olan bireyleri de hedef almaktadır. Bu bireylere verilen eğitimde çeşitli uyarlamalar yapılarak bireylerin sürece dâhil olmaları amaçlanmaktadır. Ancak, herhangi bir yetersizliği olan bireylerin eğitim sürecinde yaşadıkları bazı dezavantajlar nedeni ile özel eğitim uygulamalarından yeterince yararlanamadığı da bilinen bir gerçektir.      

Göz, öğrenmenin temelini oluşturan ve çevredeki uyaranları algılamada en çok kullanılan duyu organıdır. Bireyler, bilgilerin %80-85’ini görme duyusunu kullanarak elde etmektedirler. Bu yüzden görme duyusunda yaşanan herhangi bir aksaklık, öğrenme sürecini ve günlük yaşam becerilerini olumsuz etkilemektedir. Görme yetersizliği olan öğrenciler, özellikle görsel bilgilerin yoğun olarak kullanıldığı ve soyut kavramların ağırlıkta olduğu fen derslerinde gören öğrencilere göre bilişsel ve duyuşsal gelişim açılarından dezavantajlı duruma düşmektedirler. Görme yetersizliği olan öğrencilerin yaşadıkları bu olumsuz durumları ortadan kaldırmak amacıyla dersler işlenirken kullanılan materyal, etkinlik, öğretim planı, öğretim yöntem ve tekniklerinde görme dışındaki diğer duyulara da hitap edilebilecek uyarlamalar yapılmalıdır. Bu sayede görme yetersizliği olan öğrencilere fen kavramları etkili bir şekilde öğretilebilecek ve öğrenmelerin kalıcılığı sağlanacaktır.

Bu projede, ilköğretim 5. ve 6. sınıf görme yetersizliği olan öğrencilerin Fen Bilimleri dersine yönelik öğrenme ihtiyaçları belirlenerek, 6. sınıfta farklı öğrenme alanlarından (Canlılar ve Hayat, Madde ve Değişim, Fiziksel Olaylar) seçilen ünitelerde (Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme; Madde ve Isı; Elektriğin İletimi)  yer alan temel fen kavramlarının etkili öğretimini sağlamak amacıyla bir öğretim modeli tasarlanıp bu modelin kullanışlılığı ve öğrencilerde kavram öğrenmeye etkisi incelenmiştir.

Proje, Tasarım Tabanlı Araştırma (TTA) yöntemi kullanılarak üç aşamada gerçekleştirilmiştir. Projenin ilk aşamasında görme yetersizliği olan öğrencilerin fen öğrenimi konusundaki bireysel öğrenme ihtiyaçlarının tespiti ve ilgili ünitelerdeki temel fen kavramlarını anlama düzeylerini belirlemeye yönelik bir betimleyici durum çalışması yapılmıştır. Bu kapsamda sınıf içi gözlemler ve yarı-yapılandırılmış öğrenci ve öğretmen görüşmeleri yapılarak ihtiyaç analizi raporu hazırlanmıştır. İkinci aşamada, belirlenen ihtiyaçların karşılanabilmesi amacıyla ADDIE öğretim tasarım modeli kullanılarak ilgili ünitelerdeki temel fen kavramlarına yönelik öğretim materyal ve etkinlikleri tasarlanıp bu materyal ve etkinlikler görme yetersizliği olan öğrencilere uygulanmıştır. Üçüncü aşamada ise tasarımın kullanışlılığı, uygulanabilirliği ve kavram öğrenimine olan katkısı; sınıf içi gözlemler, yarı-yapılandırılmış öğrenci-öğretmen görüşmeleri, fene yönelik tutum-motivasyon ölçekleri ve başarı testleri aracılığıyla değerlendirilmiştir.

Projenin çalışma grubu, Erzurum Yakutiye Görme Engelliler Ortaokulu’nda öğrenim gören öğrenciler arasından amaçlı örneklem ile belirlenmiştir. İlk aşamada 2014-2015 öğretim yılında 6. sınıfta öğrenim gören altı öğrenci (biri ileri düzeyde az gören, beşi az gören); ikinci aşamada ise 2015-2016 öğretim yılında 6. sınıfta öğrenim gören dokuz öğrenci (ikisi hiç görmeyen, ikisi ileri düzeyde az gören ve beşi az gören) olmak üzere toplam 15 öğrenci ile çalışılmıştır.

Proje sonucunda elde edilen bulgulara göre: öğrencilerin görme düzeyleri ve bireysel öğrenme ihtiyaçları dikkate alınarak geliştirilen öğretim tasarımının görme yetersizliği olan öğrencilerin fen öğrenimine yönelik ihtiyaçlarını gidermeye katkı sağladığı, kavram öğrenme süreçlerinde başarıyı arttırdığı, tasarlanan etkinlik ve materyallerin öğrenci öğrenmelerini desteklediği görülmüştür. Ayrıca uygulama sürecinde öğrenci yetersizliklerine uygun araç-gereç ve materyaller kullanılarak gerçekleştirilen etkinlikler sayesinde öğrencilerin Fen Bilimleri dersine karşı tutum ve motivasyonlarında olumlu etkileri gözlemlenmiştir.

Tam rapor TR DİZİN TÜBİTAK Projeler veritabanından erişilebilir.