İlkokulda Ters Yüz Sınıf Modeli Üzerine Yapılan Araştırmaların Sistematik Bir Derlemesi


Ağırman N., Ercoşkun M. H.

5th International Open & Distance Learning Conference (IODL 2022), Eskişehir, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2022, ss.1-2

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Eskişehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ters yüz sınıf (TYS), bir konunun basit ve teorik kısımlarının eğitim teknolojileri aracılığıyla ders dışı zamanda öğrenilmesine ve daha üst düzey çalışmaların ders içi zamanda yapılmasına dayanan bir öğretim modelidir. Bu araştırmanın amacı ilkokulda ters yüz sınıf modeli üzerine yürütülen araştırmaların eğilimlerini, amaçlarını, sonuçlarını ve önerilerini inceleyerek konu ile ilgili literatürün sistematik bir derlemesini ortaya koymaktır. Bu kapsamda sistematik derleme prosedürüne uygun olarak 2000-2020 yılları arasında Web of Science, ERIC, Scopus, Science Direct, ProQuest Dissertations & Theses Global, ULAKBIM TR Dizin ve Türkiye Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezi veri tabanlarındaki yayınlardan uygunluk kriterlerini karşılayan 20 yayın ile araştırma yürütülmüştür.

Araştırmaların eğilimlerine ilişkin bulgular incelendiğinde bu konudaki ilk araştırmanın 2014 yılında yayınlandığı, araştırmaların en çok 4. sınıfta yürütüldüğü ve 1. sınıf öğrencileri ile yürütülen araştırma olmadığı dikkat çekmektedir. Araştırmaların ülke olarak en çok Türkiye’de ve Amerika’da, ders olarak en çok dil ve sonrasında matematik eğitiminde yürütüldüğü belirlenmiştir. Dijital öğrenme materyali olarak en çok araştırmacı öğretmen tarafından hazırlanan videoların kullanıldığı, içerik paylaşımının ağırlıklı olarak çevrimiçi ortamlarda yapıldığı, özellikle araştırmacılar tarafından oluşturulan web siteleri üzerinden içerik paylaşımı yapmanın sıklıkla tercih edildiği belirlenmiştir. Araştırmalarda en çok incelenen amaç, akademik başarı ve sonrasında sırasıyla öğrenci, veli, öğretmen görüşü ve TYS’nin faydalarının ve zorluklarının ortaya çıkarılması konularıdır. TYS’nin akademik başarı üzerindeki etkisinin incelendiği çalışmaların tamamında, ilkokul öğrencilerinin akademik başarıları üzerinde olumlu etkilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Diğer sonuçlar bir bütün halinde değerlendirildiğinde TYS’nin etkili öğrenme sağladığı en sık ifade edilen öğrenci, öğretmen ve veli görüşü olarak belirlenmiştir. Ayrıca TYS’nin eğlenceli öğrenme sağladığı, öğrenci-öğrenci etkileşimini artırdığı, öğrencilerin derse ilgisini artırdığı, aktif katılım sağladığı ve işbirlikli çalışma becerisini geliştirdiği sık rastlanan olumlu sonuçlar olarak belirlenmiştir. Öğrenci açısından ders dışı süreçlerde veli desteğine ihtiyaç duyma, öğretmen açısından dijital öğrenme materyali hazırlama ve bulmanın öğretmene iş yükü getirmesi ve veli açısından çeşitli endişelerin olması, araştırmalarda en sık ortaya konan olumsuz sonuçlardır. Araştırmalarda en sık yapılan öneri, araştırmacılar yönelik uzun süren araştırmaların yapılması ve sonrasında öğretmenlere ilk uygulama öncesi veli eğitimi ve süreçte veli ile işbirliği yapılması olarak belirlenmiştir. Araştırma sonuçları bir bütün olarak değerlendirildiğinde ilkokulda TYS’nin kullanımı konusundaki araştırmaların sınırlı olduğu; fakat bu araştırma sonuçlarından hareketle ilkokulda TYS’nin uygulanabilir ve birtakım sınırlılıklarına rağmen pek çok katkısının olması dolayısıyla uygulamaya değer bir model olduğu ifade edilebilir. Araştırma sonuçlarından hareketle birtakım önerilerde bulunulmuştur.