KAMUOYUNU BİLGİLENDİRMEDE YÜKSEK SEÇİM KURULU (YSK) KAMU DUYURU SPOTLARI


Creative Commons License

Ata A.

JOURNAL OF GRADUATE SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES, cilt.25, ss.733-750, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 25
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: JOURNAL OF GRADUATE SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Academic Search Premier, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.733-750
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Seçimlerde oy verme davranışı, temsili demokrasinin geçerli olduğu toplumlarda en önemli siyasal katılma biçimi olarak görülmektedir. Buna yönelik olarak medya organlarında bilgilendirme amaçlı birçok yayın yapılmaktadır. Bu çalışma, seçim zamanları kamuoyu bilgilendirmede kullanılan kamu duyuru spotları üzerine odaklanmaktadır. Görsel işitsel kategoriye giren videoların incelendiği çalışmada amaç, seçmenler için hazırlanan kamu duyuru spotlarının öğretimsel ve işitsel unsurlarını incelemektir. Doküman analizi yöntemi kullanılan çalışmada Yüksek Seçim Kurulu resmi web sitesinin ana sayfasında bulunan Kurumsal Videolar, Tanıtım Dokümanları ve Galeriler Arşivi’nden YSK Kamu Duyuru ve Spotları’na ulaşılmıştır. Bu başlık altında bulunan çeşitli yıllarda yapılmış 12 kamu spotu, çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak öğretimsel ve işitsel gözlem formu kullanılmıştır. Öğretimsel formda görsel, yazılı ve çekicilik katan unsurlar; işitsel formda ise ses, müzik ve efekt çeşitleri incelenmiştir. Bulgulara göre kamu duyuru spotlarında görsel unsurlardan en çok logonun, yazılı unsur olarak tüm videolarda düz yazının, çekicilik katan unsurlar olarak da en çok görsel efektin kullanıldığı tespit edilmiştir. İşitsel formda ise incelenen videolarda en çok müziğin, ses olarak da en çok dış sesin kullanıldığı görülmektedir. Çalışmada ayrıca video süreleri de değerlendirilmiştir.