ATATÜRK ÜNIVERSITESI TIP FAKÜLTESI ÖĞRENCILERINDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI


Kartal Saraç T., Kaşali K., Çayır Y.

17. ULUSAL AİLE HEKLİMLİĞİ KONGRESİ, Ankara, Türkiye, 25 - 27 Ekim 2018, ss.39

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.39
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

AMAÇ: İnternet bağımlılığı, internet başında uzun zaman geçirme ve interneti kullanmayı kontrol edememektir (1). Ülkemizde internet kullanan bireylerin oranı her geçen gün artmaktadır. TÜİK verilerine göre 2018 yılında bu oran %72,9’a yükselmiştir (2). Bu çalışmada Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin internet bağımlılığı araştırılmıştır.

GEREÇ-YÖNTEM: Çalışmamıza Mart-Haziran 2018 tarihleri arasında Atatürk Üniversitesi tıp fakültesi öğrencileri katılmıştır. Katılımcılara Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği (YİBÖ) uygulanmıştır. Çalışmaya dahil edilme kriterleri; Atatürk Üniversitesi’ne kayıtlı tıp fakültesi öğrencisi olmak, internet kullanıcısı olmak, 18 yaşından büyük, 28 yaşından küçük olmak, çalışmaya katılmaya gönüllü olmak şeklinde belirlenmiştir. Herhangi bir bağımlık tanısı almış olanlar, 18 yaş altı ve 28 yaş üstünde olanlar ile çalışmaya katılmaya gönüllü olmayanlar çalışmaya dahil edilmemiştir. Veriler SPSS.23 ile analiz edilip; istatiksel olarak p<0,05 anlamlı olarak kabul edilmiştir.

BULGULAR: Çalışmaya 275 tıp fakültesi öğrencisi katılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin %57,8’i ( n=159 ) kadın, %42,2’si ( n=116 ) erkektir. Katılımcıların günlük ortalama internet kullanım süresi 3,7±2,9 saattir. Katılımcıların YİBÖ puanı ortalaması 37,6±11,7 idi. Katılımcıların %82,5’i (n=227) normal internet kullanıcısı, %17,1’i (n=47) riskli internet kullanıcısı, %0,4’ü (n=1) internet bağımlısı olarak değerlendirildi. Kadınlar ve erkekler arasında internet bağımlılığı ölçeğinden aldıkları puanlar yönüyle istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmadı (sırasıyla; 37,9±12,8, 37,2±10,0 ) (p=0,586). Evli katılımcıların YİBÖ puanı (51,2±17,6) bekarlara göre (37,1±11,1) anlamlı derecede yüksekti (p=0,013). Yurtta kalan öğrenciler ölçekten 39,8±11,4 puan, evde ailesi ile beraber yaşayan öğrenciler ise 36,6±10,9 puan almıştır. İki grup arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı idi (p=0,048).

SONUÇ: Literatürde internet bağımlılığı prevelansı ile ilgili yapılmış çok sayıda çalışmanın sonuçları belirgin derecede farklılık göstermektedir. Çalışmamızda tıp fakültesi öğrencilerinin riskli internet kullanımının literatüre göre daha düşük olduğu saptanmıştır. Bu durumu tıp öğrencilerinin yoğun müfredat ve çalışma programına bağlayabiliriz. İnternet bağımlılığı sıklığı ve internet bağımlılığını etkileyen faktörlerin belirlenmesi için daha çok kişinin katıldığı çalışmalara ihtiyaç vardır.

Anahtar Kelimeler: Aile hekimliği, internet bağımlılığı, bağımlılık