III. WORLD CONFERENCE ON PANDEMIC STUDIES CAPPADOCIA, Nevşehir, Türkiye, 17 Haziran 2022, ss.1-2
ÖZET
Amaç: Araştırmanın amacı yükseköğretim kurumlarında COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan
eğitime yönelik hemşirelik bölümü lisans ve lisansüstü öğrencilerinin tutumlarının değerlendirilmesidir.
Yöntem: Çalışma tanımlayıcı türde bir araştırmadır. Çalışmaya 01.06.2021-01.07.2021 tarihleri arasında
Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi 2. 3. 4. sınıfta ve Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü
hemşirelik alanı lisansüstü programlarında öğrenim gören öğrenciler dahil edildi. Çalışma verileri web tabanlı
olarak kişilerin sosyodemografik özelliklerinin yer aldığı Anket Formu ve Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum
Ölçeği ile toplandı. Verilerin analizi p≤0,05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edilerek SPSS 20 programı ile
gerçekleştirildi.
Bulgular: Öğrencilerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeğinden en düşük 37, en yüksek 174 puan
aldıkları ve ölçek puan ortalamasının 112.04±36.04 olduğu saptanmıştır. Yaş gruplarına, cinsiyete, eğitim
seviyesine göre Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği puan ortalamaları arasında gruplar arasındaki farkın
istatistiksel olarak anlamlı olduğu 26 yaş ve üzeri öğrencilerin; erkek öğrencilerin, her bir üst eğitim
seviyesinin alt seviyeye göre ölçek puanın daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Evli öğrencilerin; eğitim aldığı
şehirde yaşamayan öğrencilerin ölçek puan ortalamalarının daha yüksek olduğu ve gruplar arasındaki farkın
istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır. COVID-19 sürecinde internette geçirilen süreye göre ölçek
puan ortalamaları arasında gruplar arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu 6 saatten fazla
internette geçiren öğrencilerin ölçek puan ortalaması en düşük olarak belirlenmiştir.
Sonuç: Çalışma sonucunda öğrencilerin hemşirelik eğitiminde uzaktan eğitime yönelik olumlu tutum
sergiledikleri ortaya koyulmuştur. Bu doğrultuda hemşirelik eğitiminin yüksek verim ve kalite ile uzaktan
gerçekleştirilebilmesi için gerekli; alt yapı, öğrenme ortamları, bilgisayar ve sanal ortamlar, uygun program,
uygulamalar tasarlanmalı ve hızlıca öğrenci ve eğitimcilerin bu duruma oryantasyonu sağlanmalıdır. Teorik
ve uygulamalı derslere yönelik teknolojik, uzaktan eğitim ortamları geliştirilmelidir. Böylelikle hemşirelik
eğitiminde bazı derslerin uzaktan eğitim yoluyla verilmesi öğrencilerin uzaktan eğitim ile ilgili olumlu
tutumlarını artırabilir.
Anahtar kelimeler: COVID-19 virüs, hemşirelik eğitimi, eğitim araştırması, hemşirelik, uzaktan eğitim