Ağrı İlinde Üreticilerin Hayvancılık İle İlgili Eğitimlere Katılma İsteklerinde Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma


Creative Commons License

DEMİR N., AKSOY A., DAĞDEMİR V.

Kafkasya Üniversiteler Birliği Uluslararası Ağrı Sosyal Bilimler Kongresi, Ağrı, Türkiye, 25 - 27 Eylül 2013, ss.561-567

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ağrı
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.561-567
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türkiye doğal kaynaklar ve ekolojik koşullar bakımından hayvancılığa oldukça elverişlidir. Tarım sektörü içerisinde yer alan hayvancılık sektörünün üretim içerisindeki payı %50’nin üzerindedir. Özellikle NUTS I bölge düzeyinde yer alan, iklim ve bölge şartları açısından hayvancılığın mukayeseli üstünlüğe sahip olarak yapıldığı Kuzeydoğu Anadolu Bölgesinde hayvan varlığının %14’lük kısmını oluşturan Ağrı ili bölge içerisinde en fazla hayvan varlığına sahip üçüncü ildir. Ancak Ağrı ilinde hayvancılık ekstansif yani geleneksel şartlarla yapılmakta, bu durumda hayvancılıkta ihtisaslaşmayı azalmakta olup üreticilerin karlı bir sektör oluşturma ve piyasa için üretimde bulunmak yerine, ev içi tüketime yönelik üretimde bulunmalarını zorunlu kılmaktadır. Bu problem ancak bilinçli bir üretim yapmakla çözüme ulaşabilmektedir. Bunun içinde üreticilere hayvancılık konusunda verilecek eğitimler, üreticilerin hayvancılık konusunda daha bilinçli olmalarında, daha ihtisaslaşmış işletmelerin oluşmasında ve işletmelerin daha modern ve karlı işletmelere dönüşmesinde anahtar rol oynayacağı aşikardır Bu kapsamda araştırma, Ağrı ilinde üreticilerin hayvancılık konusunda eğitimlere katılma istekleri üzerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi açısından yapılan ilk çalışmadır. Araştırma materyali, Ağrı ilinde basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenmiş kişilerle yüz yüze yapılan 85 adet anket çalışmasından elde edilmiştir. Elde edilen veriler belirli bir kodlama dahilinde LİMDEP paket programına yüklenmek suretiyle üreticilerin hayvancılık ile ilgili eğitimlere katılmalarında etkili olan faktörler belirlenmiş olup eğitimlere katılımların artırılmasında, eğitimlerin destekleme kapsamına alınmasının ve verilecek eğitimlerin çeşitli organizasyonlarla daha cazip hale getirilmesinin önemli olacağı düşünülmektedir.