Pandeminin Gölgesinde Tıp Öğrencisi Olmak COVID-19 Pandemisinin Tıp Öğrencileri Üzerinde Psikolojik Etkileri ve Öğrencilerin Uzaktan Eğitimle İlgili Görüşleri


Creative Commons License

ÇINAR TANRIVERDİ E., SİNCAN S., ÖZKURT Z., ŞAHİNGÖZ M., KAŞALİ K., LAYIK M. E.

9. Türkiye EKMUD Bilimsel Kongresi, Türkiye, 20 Mayıs 2021

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş: Koronavirüs hastalığı-2019 (COVID-19) pandemisinin tıp öğrencileri

üzerindeki etkileri ve onların psikolojik ihtiyaçları hakkındaki çalışmalar

sınırlıdır. Ancak, pandeminin tıp eğitimi üzerine derin etkileri olduğu

muhakkaktır. Geleceğin doktorları olan tıp öğrencileri bir yandan

pandeminin psikolojik etkileri ile başa çıkmaya çalışırken, diğer yandan

uzaktan eğitime adapte olmaya çalıştılar. Uygulamalı eğitimler ve mesleksel

beceri eğitimleri tümüyle aksadı. Üstelik tıp öğrencilerinin eğiticileri

pandemi ile en ön hatta savaşan ve kendileri de psikolojik olarak etkilenmiş

olan doktorlardı. Bu çalışmada COVID-19 pandemisinin tıp öğrencileri

üzerindeki psikolojik etkilerinin araştırılması, ön safta çalışma ile ilgili

tutumlarının belirlenmesi ve pandemi döneminde yapılan uzaktan eğitimle

ilgili görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır.

Gereç ve Yöntem: Yedi yüz yirmi iki gönüllü preklinik tıp öğrencisi

ile kesitsel bir çalışma yapıldı. Veriler 20 Aralık-27 Aralık 2020 tarihleri

arasında çevrimiçi bir anket yoluyla toplandı. Veri toplama aracı olarak

sosyo-demografik özellikler, uzaktan eğitimle ilgili görüşler ve ön safta

çalışmakla ilgili tutumların sorulduğu bir bilgi formu, revize olayların etkisi

ve uykusuzluk şiddeti indeksleri kullanıldı. Veri analizinde SPSS 25.0 (SPSS

Inc., Chicago, IL, USA) programı kullanıldı.

Bulgular: Öğrencilerin ortalama yaşı 20,777±1,6950, 393’ü (%54,4)

kadındı. Altı yüz doksan dokuzu (%96,8) eğitimleri konusunda kaygılı idi.

Post-travmatik stress (PTSD) ve uykusuzluk prevalansı sırasıyla %25,1 ve

%23,6 bulundu. PTSD ile uykusuzluk arasında anlamlı bir ilişki saptanmadı

(χ2=0,052, p=0,819). PTSD oranı kadınlarda erkeklere göre (χ2=3,916,

p=0,048), çevresinde COVID-19 geçiren biri olanlarda olmayanlara göre

(χ2=12,798, p<0,001), yakınlarına COVID-19 bulaşma korkusu fazla

olanlarda az olanlara ve olmayanlara göre (χ2=34,463, p<0,001), COVID-

19 ile ilgili haberleri sosyal medyadan takip edenlerde etmeyenlere

göre (χ2=8,250, p=0,004), eğitiminin aksaması ile ilgili kaygı düzeyi

fazla olanlarda az olanlara ve olmayanlara göre (χ2=42,147, p<0,001)

anlamlı şekilde yüksekti. Uzaktan derslerin kötü olduğunu düşünenlerde

(χ2=17,340, p<0,007), internet bağlantı ve kota problemi yaşayanlarda

(sırasıyla χ2=14,213, p<0,001 ve χ2=7,249, p=0,007) PTSD anlamlı şekilde

daha yüksekti. Öğrencilerin Uzaktan eğitimle ilgili görüşleri Tablo 1’de, ön

saflarda çalışmakla ilgili görüşleri Şekil 1’de sunuldu.

Sonuç: Öğrenciler pandeminin psikolojik etkilerini yaşamakta, eğitimlerinin

aksaması ile ilgili kaygılanmaktadır. Yarının doktorları olan öğrencilerimizi

gelecek pandemilere hazırlarken, psikolojik etkilerin de farkında olmalı, ruh

sağlıkları için acil ve uzun vadeli iyileştirici müdahaleleri hayata geçirmeliyiz.

Anahtar Kelimeler: COVID-19, tıp öğrencisi, tıp eğitim, uzaktan eğitim,

olayların etkisi, uykusuzluk