Yatılı İlköğretim Bölge Okulları ile İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeyleri


Kök M., Ay İ.

Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.20, ss.105-137, 2009 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2009
  • Dergi Adı: Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.105-137
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmada, Yatılı İlköğretim Bölge Okulları (YİBO) ile normal eğitim veren ilköğretim okulları (İO) ikinci kademe öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri açısından karşılaştırılması ve farklılıkların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın ömeklemini Erzurum iline bağlı üç ilçedeki yatılı ilköğretim bölge okulları ile yine bu ilçelerdeki birer ilköğretim okulunun II. kademesinde öğrenim görmekte olan ve  seçkisiz olarak belirlenen toplam 451 öğrenciden oluşturulmuştur. 


Ömeklem grubuna "Saldırganlık Ölçekleri" testi uygulanarak, veriler SPSS istatistik programında analiz edilmiştir. Sonuç olarak; YİBO öğrencilerinin "kendine dönük ve antisosyal saldırganlık" düzeyleri yüksek bulunmuştur. Cinsiyetler açısından ayrı ayrı değerlendirildiğinde yatılı kızların "kendine dönük saldırganlık'' düzeyleri diğer kız öğrencilerden, yatılı erkek öğrencilerin ise "antisosyal saldırganlık" düzeyleri diğer erkek öğrencilerden yüksek  bulunmuştur.  Yatılı kızların antisosyal saldırganlık puanları ile normal öğrenim gören erkeklerin antisosyal saldırganlık puanlan arasında fark bulunmamıştır. Normal okullarda alt sınıflarda dolaylı saldırganlık puanları yüksek iken yatılı okullarda alt ve üst sımflar açısından bir fark bulunmamıştır.

Bu araştırmada, Yatılı İlköğretim Bölge Okulları (YİBO) ile normal eğitim veren ilköğretim okulları (İO) ikinci kademe öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri açısından karşılaştırılması ve farklılıkların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın ömeklemini Erzurum iline bağlı üç ilçedeki yatılı ilköğretim bölge okulları ile yine bu ilçelerdeki birer ilköğretim okulunun II. kademesinde öğrenim görmekte olan ve  seçkisiz olarak belirlenen toplam 451 öğrenciden oluşturulmuştur. 


Ömeklem grubuna "Saldırganlık Ölçekleri" testi uygulanarak, veriler SPSS istatistik programında analiz edilmiştir. Sonuç olarak; YİBO öğrencilerinin "kendine dönük ve antisosyal saldırganlık" düzeyleri yüksek bulunmuştur. Cinsiyetler açısından ayrı ayrı değerlendirildiğinde yatılı kızların "kendine dönük saldırganlık'' düzeyleri diğer kız öğrencilerden, yatılı erkek öğrencilerin ise "antisosyal saldırganlık" düzeyleri diğer erkek öğrencilerden yüksek  bulunmuştur.  Yatılı kızların antisosyal saldırganlık puanları ile normal öğrenim gören erkeklerin antisosyal saldırganlık puanlan arasında fark bulunmamıştır. Normal okullarda alt sınıflarda dolaylı saldırganlık puanları yüksek iken yatılı okullarda alt ve üst sımflar açısından bir fark bulunmamıştır.