PANDEMİ SÜRECİNDE KLİNİK UYGULAMAYA ÇIKAN HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIĞI KLİNİK STRESİN COVİD-19’A YÖNELLİK ALGI VE TUTUMLARIYLA İLİŞKİSİ


Yaralı S., Kılınç T., Karaman S.

I. INTERNATIONAL CONGRESS OF HEALTH SCIENCES AND MULTIDISCIPLINARY APPROACHES, Erzurum, Türkiye, 25 - 27 Kasım 2021, ss.407-408

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.407-408
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Pandemi süresince klinik uygulamaya çıkan hemşirelik öğrencilerinin, yaşadıkları klinik stres in COVİD-19’a yönelik algı ve tutumları ile arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Kesitsel tasarımda yapılan bu araştırma Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi’nde öğrenim gören, Mart-Nisan 2021 tarihlerinde uygulamaya çıkan 218 4’üncü sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak, öğrencilerin sosyodemografik özelliklerinin belirlenmesi için “Kişisel Bilgi Formu”, uygulamaya ile ilgili klinik stres durumlarını değerlendirmek amacıyla “Klinik Stres Anketi”, Covid 19 pandemisi ile ilgili algı ve tutumlarını değerlendirmek amacıyla “Covid-19 Salgınına Yönelik Algı ve Tutumları Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 21.00 istatistik paket programı ile yapılmıştır. Veriler değerlendirilirken tanımlayıcı testler ve pearson korelasyon testi uygulanmıştır. Bulgular: Uygulamaya çıkan öğrencilerin yaş ortalaması 22.30±1.07 olup %75.7’si kadındır. Öğrencilerin %22’si Covid 19 geçirmiştir ve %75.2’si aşı olmuştur, %34.9’u cerrahi kliniklerde staja çıkmıştır. Öğrencilerin klinik stres ile hastalık algısı, tehlikelilik, nedenler algısı, komplo, çevre, kişisel kontrol, kaçınma davranışları, bilişsel kaçınma ve ortak alanlardan kaçınma arasında pozitif yönlü, düşük düzeyli anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Sonuç: Araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerinin Covid 19 pandemisine yönelik algı ve tutumlarının öğrencilerin klinik uygulama stresiyle ilişkili olduğu bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Covid 19, pandemi, hemşirelik öğrencisi, klinik uygulama stresi, algı ve tutum. 

Aim: This study was conducted to determine the relationship between the clinical stress experienced by nursing students who went into clinical practice during the pandemic, and their perceptions and attitudes towards COVID-19. Methods: This cross-sectional research was carried out with 218 4th grade students studying at Atatürk University Faculty of Nursing, who were participate in clinical practice in MarchApril 2021. As a data collection tool in the research, "Personal Information Form" to determine the sociodemographic characteristics of the students, "Clinical Stress Questionnaire" to evaluate the clinical stress situations related to the clinical practice, "Perceptions and Attitudes Towards the Covid-19 Pandemic" to evaluate their perceptions and attitudes about the Covid 19 pandemic was used. Data analysis was done with SPSS 21.00 statistical package program. To evaluate the data, descriptive tests and Pearson correlation test were applied. Results: The average age of the students who participated in the application was 22.30±1.07 and 75.7% of them were women. 22% of the students have had Covid 19 and 75.2% have been vaccinated, 34.9% have had internships in surgical clinics. It was determined that there was a positive, low-level significant relationship between students' clinical stress and perception of illness, danger, perception of causes, conspiracy, environment, personal control, avoidance behaviors, cognitive avoidance and avoidance of common areas (p<0.05). Conclusion: As a result of the research, it was found that the perception and attitudes of nursing students towards the Covid 19 pandemic were related to the clinical practice stress of the students. Key Words: Covid 19, pandemic, nursing student, clinical practice stress, perception and attitude.