Motivasyon Temelli Kültür Turisti Tipolojileri: Eskişehir İli Örneği


Çavuş A., Kırmacı E., Yılmaz M.

2024 Uluslararası Batı Asya Turizm Araştırmaları Kongresi, Şırnak, Türkiye, 25 - 27 Nisan 2024, ss.1-16

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Şırnak
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-16
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET

 Araştırma Eskişehir’i ziyaret eden turistlerin seyahat motivasyonlarının, memnuniyet seviyesinin tespit edilmesi ve bu verilere bağlı olarak kültürel turist tipolojilerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bunun için Eskişehir’e ziyarette bulunan yerli turistlerle yüz yüze görüşme yoluyla anketler uygulanmış ve çalışmaya 407 turist katılım göstermiştir. Araştırma verilerinin analizi için SPSS programı kullanılmıştır. Kullanılan ölçek ve soruların güvenirliğinin testi için Cronbach’s Alpha analizi, turist tipolojilerinin demografik değişkenlerinin ve dağılımlarının belirlenmesi için frekans analizi, demografik değişkenlerdeki farkların ortaya koyulabilmesi için t-testi ve ANOVA testleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçları turist tipolojilerinin demografik değişkenlere, seyahat motivasyonlarına ve amaçlarına göre değişiklikler gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca cinsiyete göre yapılan t-testi sonuçlarına göre, seyahat motivasyonunun diğer kültürleri tanıma deneyim ve bilgi boyutuna ilişkin algıları arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Diğer kültürleri tanıma, bilgi ve deneyim boyutuyla alakalı algıların ortalamaları incelendiğinde, kadın katılımcıların erkek katılımcılara kıyasla daha yüksek motivasyona sahip oldukları gözlemlenmiştir. Turistlerin ziyaret motivasyonlarının dinlenme, prestij/statü, destinasyona olan merak, ilgi, sosyalleşme, bireyler arası ilişki kurma isteği, akraba ve arkadaşları ziyaret etme gibi başlıklar altında değerlendirilebileceği belirlenmiştir.  Eskişehir'i tercih eden yerli turistlerin profili kültürel turizme ilgi duyan, genç ve orta yaş aralığındaki bireylerden oluştuğu tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Turist Tipolojileri, Kültür Turisti, Turist Motivasyonu, Eskişehir

MOTİVATİON-BASED CULTURAL TOURİST TYPOLOGİES: THE CASE OF ESKİŞEHİR

ABSTRACT

The aim of the research was to determine the travel motivations and satisfaction levels of tourists visiting Eskişehir, and to identify cultural tourist typologies based on this data. For this purpose, face-to-face surveys were conducted with domestic tourists visiting Eskişehir, and 407 tourists participated in the study. The SPSS program was used for the analysis of research data. Cronbach's Alpha analysis was used to test the reliability of the scales and questions used, frequency analysis was conducted to determine the demographic variables and distributions of tourist typologies, and t-tests and ANOVA tests were applied to reveal differences in demographic variables. The research results indicated that tourist typologies varied according to demographic variables, travel motivations, and purposes. Additionally, according to the t-test results conducted by gender, a significant difference was found in the perception of participants' travel motivation related to the dimension of recognizing other cultures, knowledge, and experience. When the averages of perceptions related to recognizing other cultures, knowledge, and experience were examined, it was observed that female participants had higher motivation compared to male participants. The motivations of tourists visiting Eskişehir were found to be categorized under titles such as relaxation, prestige/status, curiosity about the destination, interest, socialization, desire to establish interpersonal relationships, and visiting relatives and friends. The profile of domestic tourists preferring Eskişehir was determined to consist of individuals interested in cultural tourism, predominantly young and middle-aged.

Keywords: Tourist Typologies, Cultural Tourist, Tourist Motivation, Eskişehir.