2024 Uluslararası Batı Asya Turizm Araştırmaları Kongresi, Şırnak, Türkiye, 25 - 27 Nisan 2024, ss.1-16
ÖZET
Araştırma Eskişehir’i ziyaret eden turistlerin
seyahat motivasyonlarının, memnuniyet seviyesinin tespit edilmesi ve bu
verilere bağlı olarak kültürel turist tipolojilerin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Bunun için Eskişehir’e ziyarette bulunan yerli turistlerle yüz yüze görüşme
yoluyla anketler uygulanmış ve çalışmaya 407 turist katılım göstermiştir.
Araştırma verilerinin analizi için SPSS programı kullanılmıştır. Kullanılan
ölçek ve soruların güvenirliğinin testi için Cronbach’s Alpha analizi, turist
tipolojilerinin demografik değişkenlerinin ve dağılımlarının belirlenmesi için
frekans analizi, demografik değişkenlerdeki farkların ortaya koyulabilmesi için
t-testi ve ANOVA testleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçları turist
tipolojilerinin demografik değişkenlere, seyahat motivasyonlarına ve amaçlarına
göre değişiklikler gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca cinsiyete göre yapılan
t-testi sonuçlarına göre, seyahat motivasyonunun diğer kültürleri tanıma
deneyim ve bilgi boyutuna ilişkin algıları arasında anlamlı farklılık tespit
edilmiştir. Diğer kültürleri tanıma, bilgi ve deneyim boyutuyla alakalı
algıların ortalamaları incelendiğinde, kadın katılımcıların erkek katılımcılara
kıyasla daha yüksek motivasyona sahip oldukları gözlemlenmiştir. Turistlerin
ziyaret motivasyonlarının dinlenme, prestij/statü, destinasyona olan merak,
ilgi, sosyalleşme, bireyler arası ilişki kurma isteği, akraba ve arkadaşları
ziyaret etme gibi başlıklar altında değerlendirilebileceği belirlenmiştir. Eskişehir'i tercih eden yerli turistlerin
profili kültürel turizme ilgi duyan, genç ve orta yaş aralığındaki bireylerden
oluştuğu tespit edilmiştir.
Anahtar
Kelimeler:
Turist Tipolojileri, Kültür Turisti, Turist Motivasyonu, Eskişehir
MOTİVATİON-BASED CULTURAL TOURİST TYPOLOGİES: THE CASE OF
ESKİŞEHİR
ABSTRACT
The aim of the research
was to determine the travel motivations and satisfaction levels of tourists
visiting Eskişehir, and to identify cultural tourist typologies based on this
data. For this purpose, face-to-face surveys were conducted with domestic
tourists visiting Eskişehir, and 407 tourists participated in the study. The
SPSS program was used for the analysis of research data. Cronbach's Alpha
analysis was used to test the reliability of the scales and questions used,
frequency analysis was conducted to determine the demographic variables and
distributions of tourist typologies, and t-tests and ANOVA tests were applied
to reveal differences in demographic variables. The research results indicated
that tourist typologies varied according to demographic variables, travel motivations,
and purposes. Additionally, according to the t-test results conducted by
gender, a significant difference was found in the perception of participants'
travel motivation related to the dimension of recognizing other cultures,
knowledge, and experience. When the averages of perceptions related to
recognizing other cultures, knowledge, and experience were examined, it was
observed that female participants had higher motivation compared to male
participants. The motivations of tourists visiting Eskişehir were found to be
categorized under titles such as relaxation, prestige/status, curiosity about
the destination, interest, socialization, desire to establish interpersonal
relationships, and visiting relatives and friends. The profile of domestic tourists
preferring Eskişehir was determined to consist of individuals interested in
cultural tourism, predominantly young and middle-aged.
Keywords: Tourist
Typologies, Cultural Tourist, Tourist Motivation, Eskişehir.