SANAT-TASARIM DERGİSİ, sa.8, ss.7-12, 2017 (Hakemli Dergi)
Sanat, alımlayıcılarının ötesinde sanatçılar arasında bir etkileşimler ağıdır.
Var olduğundan günümüze istisnasız bütün dönemlerde ya sanatçıların
birbirleriyle doğrudan ya da eserleri aracılığıyla iletişim kurdukları, birbir-
lerini olumlu ya da olumsuz etkiledikleri inkar edilemez bir gerçektir. Mısır
sanatının Yunan’a etkisi, Yunan’ın Rönesans’a etkisi ve çağdaş sanatta
gerek sanatçıların gerekse akımların birbirlerine etkileri bilinmektedir. Bu-
rada önemli olan nokta bu etkilerin düşünsel ve biçimsel olarak ne kadar
olduğu ve neye karşılık geldiğidir. 1800’lere kadar taklit etme, öykünme
normal sayılmaktaydı. Romantizmle birlikte sanatçının gözünü doğadan
kendi iç dünyasına çevirmesi öznelliğin ön plana çıkmasını sağladı.
Günümüz iletişim çağında, imgelerin bütün dünyada aynı anda dolaşım-
da olması, sanat eğitimi veren kurumların ve sanat üretme amacındaki
sanatçı adaylarının her geçen gün artan sayısı, imge üretme alanı olan
resim sanatında kaçınılmaz olarak imge tekrarlarını karşımıza çıkarmakta-
dır. İntihal, parodi, pastiş gibi üst başlıklar altında toplanan bu alımlama
durumu ahlaki problemleri de beraberinde getirir. Çalışma genel anlamda
bu problemlerin çözümlemesi üzerine kurgulanmıştır.
Art is a network of interactions among artists beyond recipients of art.
Since it exists, it has been an unquestionable fact that the artists have
interacted with each other directly or through works of art in all periods
without exception and have affected each other positively or negatively.
The influence of Egyptian art on Greek, the influence of Greek on the Re-
naissance and the influences of artists and movements in contemporary
art are obvious. What is important here is how much these effects intel-
lectually and formally are, and what corresponds to them. Until the 1800s
the imitation of art was not regarded as a problem. The artists’ artwork,
along with Romanticism, enabled the subjectivity of turning their mind
from nature to inner world.
In today’s communication era, the fact that the images are circulating all
over the world confronts the problems increasing numbers of istitutions
giving art education and the artistcandidates who aim producing art and
also inevitably image repetition in the painting art which is the field of pro-
ducing images. This reception situation, which is gathered under top hea-
dings like plagiarism, parody, pastiche, brings moral problems together..
This study is generally based on the analysis of these moral problems.