DOĞU KARADENİZ BÖLGESİ’NDE DOKUMACILIK VE GENEL ÖZELLİKLERİ


Selçuk K.

6. Uluslararası Mimarlık ve Tasarım Kongresi, İstanbul, Türkiye, 25 - 26 Aralık 2021, ss.480-494

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.480-494
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

: Dokuma, tarih öncesi dönemlerden beri kültürlerle birlikte var olan ve sürekli gelişim gösteren bir sanattır. Toplumların gelişim, kültür, inanç, gelenek, yaşam tarzı, duygu ve düşüncelerini yansıtırlar. Dokumalarda kullanılan bitkisel, hayvansal motifler, semboller, gökyüzü ile ilgili motifler ve yazılar, bugün bizim için kültürleri anlatan vesikalardır. Çalışmanın konusunu Doğu Karadeniz Bölgesi’nde günlük hayatta bölge insanının ihtiyaçlarını karşılamak üzere kullandıkları, geleneksel el sanatlarından olan dokumalar oluşturmaktadır. Bölgede yapılan alan araştırmalarında tespit edilen havlı, havsız kirkitli dokumalar ve mekikli dokumalar kullanım amacı, malzeme, renk, dokuma tekniği, motif, kompozisyon özellikleri açısından incelenmiştir. Alan araştırmaları için yapılan seyahatler Artvin, Bayburt, Giresun, Gümüşhane, Rize ve Trabzon’un dokuma yapılan merkez ilçe ve köylerine gerçekleştirilmiş, tespit edilen dokumalar incelenmiştir. Yapılan alan araştırması sonucunda bölgede geleneksel dokumaların geçmişten günümüze kadar devam ettiği, ancak teknolojinin getirdiği yenilikler karşısında daha az dokunduğu ve kullanıldığı görülmektedir. Artvin ve Bayburt’ta havlı, havsız kirkitli dokuma ve mekikli dokumalar, Giresun, Gümüşhane, Rize ve Trabzon’da ise havsız kirkitli dokumalarla mekikli dokumaların yapıldığı gözlemlenmiştir. Havlı ve havsız kirkitli dokumalarda yün ve pamuk ipliği, mekikli dokumalarda kenevir, pamuk, yün ve az miktarda ipeğin kullanıldığı görülmektedir. Yün ipliklerde erken tarihli örneklerde doğal boyalar bulunurken son dönemde yapılan dokumalarda kimyasal boyalarla boyalı ipliklerin kullanıldığı yöre insanı tarafından ifade edilmiştir. Dokumalarda kamçılı, germe, sarma ve şal tezgâhı adı verilen tezgahlardan faydalanılmaktadır. Bölgede yapılan çalışma sonunda Artvin ve Bayburt’ta tespit edilen halı ve kirkitli havsız dokumalarda daha fazla motif ve kompozisyon zenginliğinin olduğu gözlenmiştir. Dokuma tekniği olarak mekikli dokumalarda genellikle bezayağı tekniğinin kullanıldığı ve desenlerinin ise genellikle kumaş tezgâh üzerinde dokunurken yapıldığı görülmektedir