Afiş Tasarımında Boşluk Kullanımı


Creative Commons License

Lehimler Z.

JOURNAL OF GRADUATE SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES, cilt.23, ss.407-417, 2019 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 23
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: JOURNAL OF GRADUATE SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.407-417
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet: Bu çalışma, afiş tasarımındaki boş alanların tasarıma yüklediği direkt ya da dolaylı etkiye odaklanmaktadır. Boş alanların varlığı ya da yokluğu, tasarımın yapısal bir parçasıdır. Tasarımında yer alan pek çok öge gibi boşluğun da kendine ait görsel anlatı dili vardır. Boş alanların afiş yüzeyindeki diğer imgelerle olan ilişkisi, tasarımcının bilgi, mesaj ve anlama yönelik oluşturacağı görsel anlayışı büyük bir oranda etkileyebilmektedir. Afiş tasarımında yer verilen boş alanların, kimi zaman etkin bir görevde tasarım yüzeyinin büyük bir bölümünü kapladığı, kimi zaman da en aza indirgendiği ya da hiç yer verilmediği izlenmektedir. Bu bakış, tasarımcının yaratı dünyası, estetik anlayışı ve tasarıma yüklediği mesaja göre değişkenlik gösterebilmektedir. Bu doğrultuda çalışmada örnek afiş okumaları üzerinden sırasıyla; boşluğun afişin büyük bir alanını kapladığı, boşluğun hiç kullanılmadığı ve son olarak da afiş yüzeyindeki boşluğun en aza indirgendiği tasarımlar üzerinden anlama yönelik bir değerlendirme yapılmaktadır. Boşluk kullanımı tasarımdan tasarıma değişkenlik gösterse de, afişe yüklenen mesajı belirleyici bir ögedir.

Anahtar Kelimeler: Afiş tasarımı, boşluk, anlam, görsel iletişim

 

Abstract: The aim of this study is to focus upon the direct or indirect effect of the empty spaces in the poster design. The presence or absence of empty spaces is a structural part of the design. Like many elements in design, the space also has its own non-verbal communication. The relationship between empty spaces and the other images on the surface of poster has great influence on designer’s visual understanding that will be created for information, message, and the meaning. It can be said that the empty spaces in poster design sometimes cover a large part of the design surface, sometimes minimize them, and sometimes no empty space is found. It is observed that the empty spaces included in the poster design take up a large part of the design surface and sometimes minimize or no space. This phenomenon indicates a kind of variability according to the designers’ world of creativity, aesthetic understanding, and the message the designer gives to the poster. As a conclusion, in this study, poster readings will be practiced to evaluate the meaning through the posters on which empty spaces take up large part of the poster, empty spaces are never used, and finally the posters on which empty spaces are minimized. The using of empty spaces is the determinant feature in the identification of meaning in poster design even if it varies from design to design.

Boş alanların afiş yüzeyindeki diğer imgelerle olan ilişkisi tasarımcının bilgi,

Keywords: Poster design, space, meaning, visual communication