SOSYAL AĞLARDAKİ ARKADAŞLIK İLİŞKİLERİNİN SATIN ALMA SÜRECİNE ETKİSİ: TOKAT ÖRNEĞİ


Beyaz R.

Sosyal Bilimler Dergisi / The Journal of Social Science, cilt.5, sa.26, ss.244-261, 2018 (Hakemli Dergi)

Özet

Rasyonel bir varlık olan tüketici, sınırlı kaynaklar olan zaman, para ve enerjisini nasıl kullanacağını çok iyi bir şekilde araştırmaktadır. Sosyal ağlar da bu süreçte kullanılan önemli araçlardan birdir. Sosyal ağlar tüketicilerin arkadaş, akraba, yakın ve uzak çevresi ile iletişim ve etkileşim kurduğu, duygu ve düşüncelerini paylaştığı, satın alma sürecinde önemli araştırmalar yaptığı mekânlardır. Bu çalışmada, sosyal ağlardaki arkadaşlık ilişkilerinin tüketicilerin satın alma sürecindeki davranışları üzerine etkisi incelenmektedir. Bu amaç doğrultusunda tokat il merkezinde kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenen 384 sosyal ağ kullanıcısı ile yüz yüze anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilere frekans, faktör ve regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre satın alma öncesi ve satın alma sonrası tüketici davranışlarının, arkadaşlık ölçeğinin satın almaya yönelik iletişim ve arkadaş grubuna aidiyet boyutlarından önemli oranda etkilendiği görülmüştür. Ayrıca katılımcıların zamanının önemli bir bölümünü geçirdiği bu ağlarda çok sayıda ürün ve hizmete karşı satın alma isteğinin oluştuğu belirlenmiştir.