Fatih Akın Filmlerinde Geleneksel Simgelerin Temsili


Creative Commons License

Hıdıroğlu İ., Yıldırım E.

JOURNAL OF GRADUATE SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES, cilt.22, ss.1369-1385, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 22
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: JOURNAL OF GRADUATE SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1369-1385
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz: Dünyada yaptığı filmlerle adından söz ettirmeyi başaran göçmen yönetmen Fatih Akın’ın, gerek seçtiği ve işlediği konular, gerekse filmlerinin kurgusu bakımından çok dilli bir anlatım benimsediğini görülmektedir. Bu çok dillilik, kültürel ve kimliksel açıdan yönetmenin çok uluslu alt kimliklerinin etkisinden kaynaklanmaktadır. Üçüncü kuşak göçmen bir yönetmen olan Fatih Akın’ın filmlerinde kendi hayatı, kökleri ve kültürüne ait izler bulunmaktadır. Fatih Akın’ın aksanlı sinemasını, Alman Sineması içinde bir farklılık olarak sunduğu görülmektedir. Çifte kimlikliliğinin sağladığı melez bir bakış açısıyla oluşan dünya görüşü, onun göçmenliğinden kaynaklanmaktadır. Filmlerinde kullandığı imgelerin konumlandırılışı, onun kimi zaman batılı kimi zamansa oryantalist karakterinin bir potada erimesinin sonucudur. Bu çalışmada Fatih Akın Filmlerinde geleneksel Simgelerin temsillerine bakılmıştır. Niteliksel içerik çözümlemesi yöntemi kullanılarak izlenen filmler değerlendirilmiştir. Geleneksel değerleri ve etnik kökenleri farklı insanların, hem kendi kültürleriyle hem de içinde yaşadıkları toplumun kültürüyle olan çatışmalarını, eski ve yeni geleneksel simgelerin güncel yaşam içinde nasıl korunup ya da değiştirildiğine ve bunları yönetmenin filmlerine nasıl taşıdığına, oluşturulan belli kategoriler etrafında seçilen filmlerle bakılmıştır. Anahtar Kelimeler: Fatih Akın, Göçmen, Etnik, Geleneksel Kod, Sinema