DİNDARLIK VE HEDONİK TÜKETİM İKİLEMİ: DİNİ KAİDELER HAZA DAYALI TÜKETİMİ ENGELLER Mİ?


Beyaz R.

Journal of Social Humanıtıes Scıences Research, cilt.5, sa.30, ss.4149-4168, 2018 (Hakemli Dergi)

Özet

Günümüz toplumlarının iki önemli özelliği tüketim toplumu olmaları ve dinin bu toplumlarda güçlenmesidir. Kapitalist ekonominin varlığını devam ettirmesinin birincil dayanağı olan tüketim kavramı, üretimden pazarlamaya, yönetimden reklamcılığa tüm iş dünyasının benimsemiş ve insanlığa dayatmış olduğu bir olgudur. Toplumların en temel unsurlarından olan din olgusu ise son dönemlerde hem toplumsal hem de ekonomik anlamda etkinliğini artırmıştır. Dinin günümüz toplumlarında güçlenmesi din ile tüketim kodları arasında bir bağlantının olup olmadığı fikrini akla getirmektedir. Bu araştırma genel olarak bireylerin dindarlık düzeyleri ile hedonik tüketim eğilimleri arasındaki ilişkiyi ölçmeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın ana kitlesini Tokat ilinde ikamet eden tüketiciler oluşturmaktadır. Kolayda örnekleme ile belirlenen 383 kişiye yüz yüze anket uygulanmış, elde edilen veriler SPSS paket programı yardımıyla frekans, bağımsız iki örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi, faktör analizi ve regresyon analizine tabi tutulmuştur. Araştırma bulguları, dindarlık düzeyi ile hedonik tüketim eğilimleri arasında pozitif yönlü bir ilişkinin varlığını ortaya koymaktadır