Oltu Beşeri ve Sosyal Bilimler Fakültesi Dergisi, cilt.1, sa.1, ss.13-34, 2020 (Hakemli Dergi)
Ulusal ve uluslararası alanda rekabetin yoğun olarak yaşandığı bir sektör olan bankacılık sektöründe rekabet
üstünlüğü elde edebilmenin temeli işe uygun insan kaynağının elde edilmesi ve elde tutulmasına bağlıdır. Zira
bir hizmet sektörü olan bankacılıkta insan faktörü ön plandadır. Bankaların insan kaynakları uygulamaları ve
kullanılan motivasyon araçları nitelikli çalışanın bankaya kazandırılması ve elde tutulmasında önemli bir
unsur olarak görülmektedir. Bu çalışma Türkiye’de faaliyet gösteren bankalar tarafından kullanılan insan
kaynakları uygulamaları ve motivasyon araçlarının belirlenmesine yöneliktir. Çalışma, bir nitel araştırma
yöntemi olan belge incelemesi türündedir ve çalışmada veri analiz yöntemlerinden biri olan içerik analizi
kullanılmıştır. Çalışmada Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından listelenen Türkiye’de
faaliyet gösteren mevduat bankalarının insan kaynakları uygulamaları ele alınmıştır. Araştırmanın örneklemi
internet siteleri üzerinden insan kaynakları uygulamalarına ulaşılabilen 28 bankadan oluşmaktadır.
Çalışmada bankaların insan kaynakları uygulamaları rastlanma sıklığına göre sıralanmıştır. İnsan kaynakları
uygulamaları ve motivasyon araçları kullanma bakımından değerlendirilen bankalarda 12 farklı uygulamaya
rastlanmıştır. Nitel araştırma bulgularına göre mevduat bankalarının çok büyük bir bölümünün insan
kaynakları eğitimi, çalışanlara kariyer fırsatları sunma, misyon vurgusuna sahip olma ve çalışanların
yenilikçilik ve yaratıcılık düzeylerini artırma gibi insan kaynakları uygulamalarına yönelik çalışmalar
yaptıkları görülmektedir. Bununla birlikte oryantasyon programları uygulama, örgüt içi iletişimin kalitesi ve
çalışan sesi ile aile dostu uygulamalara örneklem dahilindeki bankaların çok azında rastlanmıştır.