Marka Konumlandırma ve Algılama Haritaları: Televizyon Kanalları Üzerine Bir Uygulama


Creative Commons License

BEYAZ R.

Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, cilt.13, sa.2, ss.242-259, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Teknolojinin çok hızlı bir şekilde geliştiği günümüz dünyasında ürünler, hizmetler ve markalar arasındaki fonksiyonel farklılıklar giderek azalmaya başlamıştır. Bu durum, firmaların farklılaşmak amacıyla markalaşmaya yönelimini hızlandırmıştır. Markalaşma, ürün ve hizmetlere fonksiyonel özelliklerin yanı sıra duygu, değer, his ve sembol gibi yeni anlamlar yükleyerek onların daha görünür, bilinir ve kalıcı olmasına yardımcı olur. Konumlandırma da, markanın hedef kitle zihninde önemli bir yer edinmesini sağlayan bir farklılaştırma aracıdır. Algılama haritaları ise markaların rakipleri karşısındaki mevcut konumunu görsel olarak sunan araçlardır.

Televizyon, ürün, hizmet ve markaların tanıtım ve konumlandırılması, toplumsal olayların şekillendirilmesi ve gündelik hayatın işleyişi gibi pek çok alanda yaygın bir şekilde kullanılan önemli bir kitle iletişim aracıdır. Bu çalışmada günlük hayat içerisinde önemli bir yer edinen televizyon kanallarının marka konumları karşılaştırılacaktır. Bu amaç doğrultusunda 2019 yılı itibariyle ülkemizde yayın yapan 10 televizyon kanalı belirlenmiştir. Belirlenen televizyon kanallarının marka konumları algılama haritaları ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda farklı boyutlar itibariyle televizyon kanallarının algılanan marka konumlarının farklılaştığı tespit edilmiştir.