TERÖRLE MÜCADELEDE KAMU POLİTİKASI ARACI OLARAK KAMU SPOTLARI: TÜRKİYE ÖRNEĞİ


Creative Commons License

Uçan F., Salman T.

20. ULUSLARARASI KAMU YÖNETİMİ FORMU "TERÖR", Malatya, Türkiye, 21 - 23 Ekim 2021, ss.470-480

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Malatya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.470-480
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Devletler, toplumsal sorunları en aza indirmek veya tamamen ortadan kaldırmak için çözüm önerileri geliştirir. Hükümetler ise çözüm için kamu politikası geliştirmekle görevlidir. Oluşturulan politikayı hayata geçirmek için bazı araçlara ihtiyaç vardır. Söz konusu araçların tümü ”kamu politikası aracı” olarak adlandırılmaktadır. Kamu politikası araçları, hedeflenen politikanın etkinliğini arttırmak, vatandaşlara hizmet sağlamak ve bireylerin davranışlarında değişiklik meydana getirmek gibi amaçlara hizmet eder. Kamu politikası araçları ile ilgili olarak literatürde farklı sınıflandırmalar bulunsa da bu çalışmada Jann ve Wegrich tarafından yapılan sınıflandırma (düzenleyici, finansal, örgütsel ve bilgilendirici) kullanılmıştır. Bu sınıflandırmada kullanılan bilgilendirici kamu araçları arasına kamu spotları da dâhil edilebilir. Bu çalışmada 1980’lerden sonra Türkiye’de toplumsal bir sorun olarak ortaya çıkan terörle mücadele politikaları hakkında bilgi verilerek bu amaçla kullanılan kamu politikası aracından biri olan kamu spotları analiz edilmiştir. Başta TRT ve RTÜK arşivleri olmak üzere tüm kaynaklardan yararlanarak Türkiye’de yayınlanan kamu spotu ve zorunlu yayınların tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Fakat bu konuda kuramsal bir hafızanın olmadığı saptanmıştır. Kamu kurumlarının resmi web sayfaları, YouTube hesapları ve özel arşivlerden yararlanarak 711 kamu spotu ve zorunlu yayına ulaşılmıştır. Bunlardan bazıları tekrar niteliğinde olduğu için analiz kapsamına alınmamıştır. Sonuç itibariyle 695 kamu spotu ve zorunlu yayın incelenmiştir. Konusuna göre tasnif edilen yayınlardan sadece 10 tanesinin terörle mücadele kapsamında olduğu tespit edilmiş ve bu yayınlar içerik açısından irdelenmiştir. Son olarak terörle mücadele konulu kamu spotlarının etkinliği tartışılmış ve çeşitli öneriler geliştirilmiştir