Psikolojik Yardım Gereksinimi Belirleme Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik Ve Geçerlik Çalışması


Ay İ., Alver B.

İstanbul 2013 Dünya Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, İstanbul, Türkiye, 8 - 11 Eylül 2013, ss.538

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.538
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım gereksinimlerini belirlemeye yarayan likert tipi öz bildirime dayalı bir ölçme aracı geliştirmektir. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde ilgili güncel literatür taranmış ve 111 maddeden oluşan bir madde havuzu oluşturulmuştur. Uzman görüşleri doğrultusunda ölçeğe son şekli verilmiş ve madde analizi için 120 kişilik bir çalışma grubu üzerinde ilk pilot uygulama yapılmıştır. İlk uygulama sonrasında madde toplam korelasyonları yetersiz olan maddeler ölçek formundan çıkarılmış ve 75 maddeden oluşan yeni ölçek formu elde edilmiş ve faktör analizine geçilmiştir. Ölçeğin faktör yapısını belirlemek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi için elverişli örnekleme yöntemiyle ayrı ayrı çalışma grupları oluşturulmuştur. Açımlayıcı faktör analizi için 160’ı erkek ve 185’i kız toplam 345 lisans öğrencisinden oluşan bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Doğrulayıcı faktör analizinde ise 150’si erkek ve 165’i kız toplam 315 lisans öğrencisinden oluşan bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda toplam varyansın % 51,11’ini açıklayan 35 madde ve 4 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Elde edilen dört faktörlü bu yapının doğrulayıcı faktör analizi ile model uyumu test edilmiştir. Birinci düzey doğrulayıcı faktör analizi sonuçları elde edilen faktör yapısına ilişkin model uyum indekslerinin iyi düzeyde olduğunu göstermiştir. Uyum indeksi değerleri ise RMSEA=.072, RMR= .060, NFI=.92, NNFI= .94, CFI=.94, IFI=.95, RFI=.91, AGFI=.90, GFI=.92 olarak bulunmuştur. Birinci düzey DFA analizinde oluşturulan bu yapısal modelin uyum indekslerinin tamamının iyi düzeyde olduğu söylenebilir. Ölçeğin güvenirlik analizleri için iç tutarlık, iki yarı ve test tekrar test güvenirliğine bakılmıştır. İç tutarlık katsayısınını .91, iki yarı güvenirliğinin .89 test tekrar test güvenirliğinin ise ölçek toplamı için .90 ve alt boyutlar için sırasıyla .91, 90, 88, 92, olarak bulunmuştur. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda psikolojik yardım gereksinimi belirleme ölçeğinin lisans öğrencileri üzerinde tarama amaçlı araştırmalarda kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.

The aim of this research is to develop a Likert-type self-report measurement tool to determine the psychological help needs of university students. During the development of the scale, the relevant current literature was searched and an item pool consisting of 111 items was created. The scale was finalized in line with expert opinions and the first pilot application was made on a study group of 120 people for item analysis. After the first application, the items with insufficient item-total correlations were removed from the scale form, and a new scale form consisting of 75 items was obtained and factor analysis was started. In order to determine the factor structure of the scale, exploratory and confirmatory factor analysis was performed. Separate study groups were formed with convenient sampling method for exploratory and confirmatory factor analysis. For the exploratory factor analysis, a study group consisting of a total of 345 undergraduate students, 160 male and 185 female, was formed. In the confirmatory factor analysis, a study group consisting of a total of 315 undergraduate students, 150 male and 165 female, was formed. As a result of the exploratory factor analysis, 35 items and a 4-factor structure were obtained, which explained 51.11% of the total variance. The model fit was tested by confirmatory factor analysis of this four-factor structure. The results of the first level confirmatory factor analysis showed that the model fit indices related to the factor structure obtained were at a good level. The fit index values ​​were found as RMSEA=.072, RMR= .060, NFI=.92, NNFI= .94, CFI=.94, IFI=.95, RFI=.91, AGFI=.90, GFI=.92 . It can be said that all of the fit indices of this structural model created in the first level CFA analysis are at a good level. For the reliability analysis of the scale, internal consistency, split-half and test-retest reliability were checked. The internal consistency coefficient was .91, the test-retest reliability of the two half reliability was .89, the test-retest reliability was .90 for the total scale and .91, 90, 88, 92 for the sub-dimensions, respectively. In line with the results obtained, it can be said that the psychological help needs determination scale is a valid and reliable measurement tool that can be used in screening research on undergraduate students.