Klasik Fars ve Türk Edebiyatında Reyhan


Creative Commons License

Yaylalı Y.

Prof. Dr. Avni GÖZÜTOK Armağan Kitap, Süleyman EFENDİOĞLU,Hüsna KOTAN, Editör, Atatürk Üniversitesi, Erzurum, ss.343-352, 2020

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2020
  • Yayınevi: Atatürk Üniversitesi
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Sayfa Sayıları: ss.343-352
  • Editörler: Süleyman EFENDİOĞLU,Hüsna KOTAN, Editör
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Klasik Fars ve Klasik Türk Edebiyatında şairler şiirlerini çiçekler, ağaçlar ve meyveler gibi tabiat unsurlarıyla süsleyerek daha güzel ve daha etkileyici bir hale getirmişlerdir. Tabiattaki bu unsurlar içerisinde rengi, kokusu, görüntüsü ve güzelliğiyle çiçekler ayrı bir öneme sahip olmuştur. Her iki edebiyatta da şairler gül, lale, nergis, menekşe ve reyhan gibi çiçeklere teşbih, istiare, kinaye gibi edebi sanatlar bünyesinde ya da kafiye ve redif olarak şiirlerinde yer vermişlerdir. Klasik Fars ve Klasik Türk Edebiyatında şairler çiçekler içerisinde de cennet çiçeği diye tabir edilen reyhan çiçeğini, güzel ve etkileyici kokusuyla ve koyu rengiyle çoğunlukla sevgilinin ayva tüyü ve saçlarıyla ilişkilendirmişlerdir. Reyhan çiçeği bazen tek başına bazen de sümbül çiçeğiyle birlikte ayva tüyü ve saça renk ve koku yönünden benzetilmiştir. Söz konusu çalışmada Klasik Fars ve Klasik Türk Edebiyatında şair divanları taranmış; bunlar içerisinde özellikle her iki edebiyatta ortak olan beyitlerden şiir örnekleri seçilerek alınmış; Farsça şiirler Türkçeye çevrilmiş ve tüm bunların ışığında Klasik Fars ve Klasik Türk Edebiyatında şairlerin şiirlerinde reyhan çiçeğini nasıl ve ne şekilde kullandığı şiir örnekleriyle ortaya konulmuştur.