Akdeniz havzası ülkeleri, dünya toplam gelen turist sayısının yaklaşık üçte birini ağırlamaktadır. Bu durum Akdeniz havasının dünya turizmindeki önemini vurgulamaktadır. Bu öneme istinaden turizm sektörünün ülkelerde ekonomik büyümeyi olumlu etkilemesi beklenmektedir. Dünya turizmi açısından önemli olan bu bölgenin ekonomilerinde turizmin etkisinin gözden geçirilmesi önemlidir. Bu çalışma 12 Akdeniz havzası ülkelerinde turizmin ekonomik büyümeye etkisini araştırmaktadır. Çalışmada ekonometrik yöntem olarak ARDL tercih edilmiştir. Çalışma sonucunda Malta ve Yunanistan dışındaki diğer ülkelerde turizm ve ekonomik büyüme arasında uzun dönemli bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Uzun dönem katsayılar değerlendirildiğinde turizmin ekonomik büyümeye etkisi tüm ülkelerde olumludur. Sonuçlar Fransa, İspanya, İsrail, Mısır ve Türkiye için istatistiki olarak anlamlıdır. Kısa dönemde ise İtalya’da turizm ekonomik büyümeyi pozitif etkilerken İsrail’de bu etki negatiftir. Elde edilen sonuçlar iktisadi teori ve literatürle uyumludur. Sonuçlar Akdeniz havzası ülkelerinde turizme dayalı büyüme hipotezinin geçerli olduğunu ifade etmektedir. Akdeniz havzası ülkelerin turizmin ekonomik büyümeye olumlu etkilerinin artarak devam etmesini sağlayacak ulusal ve uluslararası iktisat politikaları geliştirmek, bölgenin sosyal, politik, ekonomik istikrarına katkı sunacak iyileştirmeleri desteklemek sürdürülebilirlik açısından önemlidir.
The countries of the Mediterranean basin receive about a third of the world's incoming tourists. This situation underlines the importance of the Mediterranean in world tourism. Because of this importance, the tourism sector is expected to have a positive impact on the economic growth of the countries. It is important to examine the impact of tourism on the economies of this region, which is important for world tourism. This study examines the impact of tourism on economic growth in 12 Mediterranean countries. The econometric method used in the study is ARDL. As a result of the study, it was found that there is a long-run relationship between tourism and economic growth in countries other than Malta and Greece. When evaluating the long-run coefficients, the impact of tourism on economic growth is positive in all countries. The results are statistically significant for France, Spain, Israel, Egypt and Türkiye. In the short term, tourism has a positive effect on economic growth in Italy, but a negative effect in Israel. The results obtained are in line with economic theory and literature. The results indicate that the tourism-based growth hypothesis is valid in the Mediterranean countries. For the sake of sustainability, it is important to develop national and international economic policies that will further increase the positive impact of tourism on economic growth in the Mediterranean countries and support improvements that will contribute to the social, political and economic stability of the region.