Palandöken 2. Uluslararası Hemşirelik Eğitimi Kongresi, Erzurum, Türkiye, 24 - 26 Ekim 2019, ss.52-54
AKADEMİK USULSÜZLÜK
Serpil ÖZMEN1, Afife
YURTTAŞ2
1Atatürk Üniversitesi,
Narman Meslek Yüksekokulu, Erzurum / Türkiye, serpil.ozmen@atauni.edu.tr
2Atatürk Üniversitesi,
Hemşirelik Fakültesi, Erzurum / Türkiye, afife-72@hotmail.com
Özet
Eğitim; bireylerin doğuştan var
olan özelliklerini geliştirerek toplum kurallarını öğrenebilmeleri ve
uygulayabilmeleri olarak tanımlanmaktadır. Nitelikli bir eğitim
sisteminden beklenen ilk hedef bireylerde olumlu yönde davranış değişikliği
oluşturmasıdır. Ancak günümüz eğitiminde bireylerde olumlu davranışların yanı
sıra olumsuz davranışlarda gözlenmektedir. Eğitim yaşantımızın en
önemli unsurlarından birisi olan dürüstlük kavramı; bireyin yaşantısı boyunca
verilen görev ve sorumluluklarını doğru bir şekilde yapabilmesi ve özgün
olabilmesi olarak belirtilmektedir. Bu durumların dışına çıkılması
ise akademik usulsüzlük ile açıklanmaktadır.
Akademik usulsüzlük, bireyin eğitim
hayatında kendi başarısını ortaya koymaya çalışırken gerçekleştirdiği usulsüz
ve etik dışı davranışlar olarak ifade edilmekle birlikte akademik usulsüzlük
tüm dünyada önemli bir problem olarak karşımıza çıkmaktadır. Hemşirelik eğitimi
veren kurumlarda da bu problem azımsanamayacak kadar önemlidir.
Günümüzde yapılan çalışmaların
birçoğu hemşirelik öğrencilerinin hem akademik hem klinik ortamda akademik usulsüzlük
davranışı eğiliminde olduğunu göstermektedir. Hemşirelik; bilim ve sanata
dayalı, kuramsal bilgi ve beceriyi içeren uygulamalı bir sağlık disiplinidir. Akademik dürüstlük, profesyonel sağlık hizmeti
sağlayıcıları olmaya hazırlanan yetkili ve dürüst profesyonel hemşireleri
hazırlamaktan sorumlu eğitimcilerin doğruluğu, kişisel bütünlüğü, öğretme,
öğrenme ve ödev olgularının adil bir biçimde yürütülmesini destekler. Hemşirelik eğitim ve uygulamanın
birlikte yürütüldüğü bir disiplindir. Bu disiplinde öğrencilerin eğitim hayatı
boyunca akademik dürüstlüğe ilişkin bilgi ve tutumlarına ilişkin kavramların
öğrenilmesi önemlidir. Bu çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinde akademik
usulsüzlük konusunda farkındalık yaratmaktır. Bu doğrultuda çalışma,
derleme-makale niteliğinde gerçekleştirilmiştir.