GÖRSEL İKNA STRATEJİLERİNİ SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN ÇÖZÜMLEMEK


Creative Commons License

Erdem S.

7th INTERNATIONAL ‘COMMUNICATION IN NEW WORLD’ CONGRESS, İzmir, Türkiye, 2 - 04 Mart 2022, ss.22-33

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.22-33
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günlük kullanımda farklı anlamlara gelmekle birlikte tarihsel süreç içerisinde izi sürüldüğünde

tasarımın (design), özellikle görsele dayalı doğası itibariyle “manipülasyon” çabalarının hayata

geçirilmesinde önemli bir araç olduğu gözlemlenmektedir. Hangi anlamıyla kullanılırsa kullanılsın

tasarım, üreteninin amacı doğrultusunda sembolik/simgesel anlatıya sahip olan, adeta sıkıştırılmış,

kodlanmış ve bilinçaltının işleyiş kurallarına uygun bir açımlamaya işaret eden zihinsel sürece hizmet

eder niteliktedir. İnsan düşüncesi ve kültürüyle doğrudan ilişkili olmakla birlikte ikna süreçlerinin

merkezinde yer alan tasarım, bireyi, zihinsel olarak etki altına alarak çeşitli/istendik/beklenen

davranışların gönüllü faili konumuna taşıması bağlamında reklamcılık endüstrisinin amaçsallığına denk

düşen bir şema veya planlama yolunun yapı taşını oluşturmaktadır. Görsel uyaranlar, bir tasarımın

parçası olduklarında güçlü anlatım özelliklerine kavuşmakta, etkileme ve ikna etme girişimlerinin

aracısı olarak işlerlik kazanmaktadır. Bu çalışmada amaçlanan insan ürünü görsel malzeme yığınları

içerisinde reklam tasarımlarının görsel ikna stratejileri bağlamında sosyal medya üzerinden “nasıl”

işlediğini ortaya koymaktır. Bireyin günlük yaşam pratikleri içerisinde görece özgür olduğu düşünceleri

ve davranışları üzerinde satın alma davranışı ortaya çıkarma çabası, firmalar bağlamında ele alındığında

reklamcılık endüstrisi hayati önem kazanmaktadır. Bu çerçevede Instagram üzerinden firmaların reklam

stratejileri, tasarımlar üzerinden içerik çözümlemesi yoluyla analiz edilerek ortaya konulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Görsel İkna, Tasarım, Reklamcılık, Sosyal Medya.

Although it has different meanings in daily use, when traced in the historical process, it is observed that

design is an important tool in the realization of "manipulation" efforts, especially due to its visual nature.

In whatever sense it is used, design serves the mental process that has a symbolic narrative in line with

its creator's purpose that is compressed, coded and points to an explanation in accordance with the

operating rules of the subconscious. Although it is directly related to human thought and culture, design,

which is at the center of persuasion processes, constitutes the building block of a schema or planning

path that corresponds to the purposefulness of the advertising industry in the context of making the

individual a voluntary agent of various/desired/expected behaviors by mentally influencing them. When

visual stimuli are a part of a design, they gain strong expressive features and function as a mediator of

attempts to influence and persuade. The aim of this study is to reveal "how" advertising designs work

through social media in the context of visual persuasion strategies in human-made visual material stacks.

When the effort to reveal purchasing behavior on the thoughts and behaviors that the individual is

relatively free in daily life practices is considered in the context of global-scale companies, the

advertising industry gains vital importance. In this framework, the advertising strategies of companies

on Instagram are analyzed through content analysis over designs.

Keywords: Visual Persuasion, Design, Advertising, Social Media.