IX. Tarım Ekonomisi Kongresi, Şanlıurfa, Türkiye, 22 - 24 Eylül 2010, ss.306-311
Bu çalışmada, Erzurum ilinde civil peynir tüketiminde etkili olan değişkenlerin ortaya
konulması amaçlanmıştır. Ayrıca tüketicilerin verdiği önem derecelerine göre bu değişkenlerin
sıralanması da hedeflenmiştir. Bu amaçla elde edilen değişkenlere Faktör ve Kümeleme analizi
uygulanmıştır. Civil peynir tüketiminde etkili olan 12 değişken analiz sonucunda 4 faktöre
indirgenmiştir. Bu faktörler, “Referans”, “Algılama”, “İçerik” ve “Fiyat” olarak adlandırılmıştır.
Kümeleme analizi sonucunda civil peynir tüketiminde en fazla önem arz eden faktörler 1. kümede
“Algılama (fac2_1)” ve 2. kümede “Referans (fac1_1)” olarak tespit edilmiştir.