8. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu-ISHE 2022, Adana, Türkiye, 7 - 09 Eylül 2022, ss.155-156, (Özet Bildiri)
Türk Dil Kurumu Sözlüğü’nde anakronizm “tarih yanılgısı” olarak ifade edilmektedir. Sosyal Bilimler Sözlüğü’nde ise; anakronizm “tarihsel olay veya durumların gerçekte meydana geldikleri tarihsel zamanın dışında, değişik zaman dilimlerinde gerçekleşmiş olay veya durumlarla birlikte düşünülmesi, tarihsel olarak farklı dönemlerde meydana gelmiş olayların aynı zaman diliminde meydana gelmiş gibi ele alınıp değerlendirilmesi” şeklinde açıklanmaktadır. Bu çalışmanın amacı “anakronizm” üzerine yapılan bilimsel araştırmaların bibliyometrik analizini yapmaktır. Çalışmada “bibliyometrik analiz”yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın veri kaynağını 1972-2022 yılları arasında yayınlanan ve Web of Scıence (WoS) Core Collection veri tabanında bulunan toplam 178 bilimsel yayın oluşturmaktadır. Çalışmaya ilişkin veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen doküman inceleme formuyla toplanmıştır. Toplanan veriler “bibliyometrik analiz” tekniği aracılığıyla çözümlenmiştir. Çalışma sonucunda WoS veri tabanına kayıtlı 178 çalışmada en çok karşılaşılan yayın türünün 149 çalışma ile makale olduğu tespit edilmiştir. Makalelerde toplam 128 farklı anahtar kelime kullanılmıştır. En fazla yayın sayısının 2017-2019 yılları arasında olduğu, 2019’dan sonra ise yayın sayısında düşüş yaşandığı görülmüştür. Alana katkı sağlayan toplam 34 ülke arasından en etkin ülkenin ABD, sonrasında ise İngiltere olduğu belirlenmiş, Türkiye’nin ise sadece 1 yayınının olduğu ortaya çıkmıştır. Yayın sayısında ilk sırada “Taylor& Francıs veri tabanı olmak üzere Wıley ve Cambrıdge Unıversıty Press yer almaktadır. En çok atıf alan yazarlar ise “Branka Mıtrovıc ve Andre Wakefıeld’dır.” Anahtar Kelimeler: Anakronizm, tarih, tarih eğitimi.
In the Dictionary of the Turkish Language Association, anachronism is expressed as "historical error". In the Social Sciences Dictionary; Anachronism is explained as “considering historical events or situations together with events or situations that took place in different time periods, apart from the historical time in which they actually occurred, and considering and evaluating events that occurred in different historical periods as if they occurred in the same time period”. The aim of this study is to make a bibliometric analysis of scientific research on "anachronism". The "bibliometric analysis" method was used in the study. The data source of the study consists of a total of 178 scientific publications published between 1972 and 2022 in the Web of Science (WoS) Core Collection database. The data related to the study were collected with the document review form developed by the researchers. The collected data were analyzed through the "bibliometric analysis" technique. The collected data were analyzed through the "bibliometric analysis" technique. As a result of the study, it was determined that the most common publication type in 178 studies registered in the WoS database was articles with 149 studies. A total of 128 different keywords were used in the articles. It was observed that the highest number of publications was between 2017-2019, and after 2019, there was a decrease in the number of publications. It has been determined that the most effective country among 34 countries contributing to the field is the USA, followed by the UK, and it has been revealed that Turkey has only 1 publication. In the first place in the number of publications, "Taylor & Francis database, and Wiley and Cambridge University Press." The most cited authors are “Branka Mitrovic and Andre Wakefield.” Keywords: Anachronism, history, history education.