5th International Open & Distance Learning Conference (IODL 2022), Eskişehir, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2022, ss.1-2
Ters
yüz sınıf (TYS), bir konunun basit ve teorik kısımlarının eğitim teknolojileri
aracılığıyla ders dışı zamanda öğrenilmesine ve daha üst düzey çalışmaların
ders içi zamanda yapılmasına dayanan bir öğretim modelidir. Bu araştırmanın
amacı ilkokulda ters yüz sınıf modeli üzerine yürütülen araştırmaların
eğilimlerini, amaçlarını, sonuçlarını ve önerilerini inceleyerek konu ile
ilgili literatürün sistematik bir derlemesini ortaya koymaktır. Bu kapsamda
sistematik derleme prosedürüne uygun olarak 2000-2020 yılları arasında Web of
Science, ERIC, Scopus, Science Direct, ProQuest Dissertations
& Theses Global, ULAKBIM TR Dizin ve Türkiye Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezi veri tabanlarındaki yayınlardan uygunluk kriterlerini
karşılayan 20 yayın ile araştırma yürütülmüştür.
Araştırmaların
eğilimlerine ilişkin bulgular incelendiğinde bu konudaki ilk araştırmanın 2014
yılında yayınlandığı, araştırmaların en çok 4.
sınıfta yürütüldüğü ve 1. sınıf öğrencileri ile yürütülen araştırma olmadığı
dikkat çekmektedir. Araştırmaların
ülke olarak en çok Türkiye’de ve Amerika’da, ders
olarak en
çok dil ve sonrasında matematik eğitiminde yürütüldüğü belirlenmiştir. Dijital öğrenme materyali olarak en çok araştırmacı
öğretmen tarafından hazırlanan videoların kullanıldığı, içerik
paylaşımının ağırlıklı olarak çevrimiçi ortamlarda yapıldığı, özellikle araştırmacılar
tarafından oluşturulan web siteleri üzerinden içerik paylaşımı yapmanın
sıklıkla tercih edildiği belirlenmiştir. Araştırmalarda
en çok incelenen amaç, akademik başarı ve sonrasında sırasıyla öğrenci, veli,
öğretmen görüşü ve TYS’nin faydalarının ve zorluklarının
ortaya çıkarılması konularıdır. TYS’nin akademik başarı üzerindeki etkisinin
incelendiği çalışmaların tamamında, ilkokul öğrencilerinin akademik başarıları
üzerinde olumlu etkilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Diğer sonuçlar bir
bütün halinde değerlendirildiğinde TYS’nin etkili öğrenme sağladığı en sık
ifade edilen öğrenci, öğretmen ve veli görüşü olarak belirlenmiştir. Ayrıca TYS’nin
eğlenceli öğrenme sağladığı, öğrenci-öğrenci etkileşimini artırdığı,
öğrencilerin derse ilgisini artırdığı, aktif katılım sağladığı ve işbirlikli
çalışma becerisini geliştirdiği sık rastlanan olumlu sonuçlar olarak
belirlenmiştir. Öğrenci açısından ders dışı süreçlerde veli desteğine ihtiyaç
duyma, öğretmen açısından dijital öğrenme materyali hazırlama ve bulmanın
öğretmene iş yükü getirmesi ve veli açısından çeşitli endişelerin olması,
araştırmalarda en sık ortaya konan olumsuz sonuçlardır. Araştırmalarda en sık yapılan öneri, araştırmacılar
yönelik uzun süren araştırmaların yapılması ve sonrasında öğretmenlere ilk
uygulama öncesi veli eğitimi ve süreçte veli ile işbirliği yapılması olarak
belirlenmiştir. Araştırma sonuçları bir bütün olarak değerlendirildiğinde
ilkokulda TYS’nin kullanımı konusundaki araştırmaların sınırlı olduğu; fakat bu
araştırma sonuçlarından hareketle ilkokulda TYS’nin uygulanabilir ve birtakım
sınırlılıklarına rağmen pek çok katkısının olması dolayısıyla uygulamaya değer
bir model olduğu ifade edilebilir. Araştırma sonuçlarından
hareketle birtakım önerilerde bulunulmuştur.