Yakınsama Kültürü, Transmedya Hikâye Anlatıcılığı: Angry Birds Kurgusal Evreni


Creative Commons License

İspir N., Bilginer A.

Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.25, sa.1, ss.37-54, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Dijital araçların entegre kullanımına imkan veren teknolojik gelişmeler, medya araçları arasındaki sınırları bulanıklaştırmıştır. Yakınsamanın etkisiyle birçok araç her zaman-her yerde kullanılabilirlik özelliği kazanmıştır. Okuma, izleme ve dinleme ile sınırlı olan medya ile ilişkiler, interaktivite sayesinde aktif izleyiciyi hareketlendirmiş, bu kitle medya metinlerine yön vermeye çalışmış, eğlence dünyasını deneyimlemiş, film veya dizilerin kurgusal gidişatında söz sahibi olmuştur. Eski çağlardan beri anlatılagelen hikâyeler bu bağlamda medyalararası bir özellik kazanmıştır. Antik anlatılarda ve çağdaş anlatılarda aktif izleyicinin desteği, teknolojik araçların elverişliliği, medya şirketlerinin katılımcıyı öne çıkarması ve daha birçok etkenle transmedya hikâye anlatıcılığı sıklıkla başvurulan bir anlatım tekniği olmuştur. Anlatılar geliştirilmeye açık kurgusal evrenler olarak inşa edilmiş, müzik, resim, grafik gibi metin türleriyle zenginleştirilmiştir. Bu çalışmada Angry Birds kurgusal evreni, niteliksel içerik analizine tabi tutularak transmedya hikâye anlatıcılığı bağlamında çözümlenmeye çalışılmıştır. Çalışma neticesinde sözü edilen kurgusal evrenin transmedya hikâye anlatıcılığının tüm özelliklerini taşıdığı sonucuna varılmıştır.