Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Modelleme Etkinliği Oluşturma Süreçleri ve Sürecin Öğretim Deneyimlerine Yansımaları


Creative Commons License

Bilgili S., Çiltaş A.

Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.17, sa.34, ss.559-585, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 17 Sayı: 34
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.35675/befdergi.897100
  • Dergi Adı: Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.559-585
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Matematiksel modelleme etkinliklerinin öğrenme ve öğretme sürecinde olması için, öğretmen adaylarının, uygun etkinlikleri ne şekilde seçeceklerini ya da uygun bir etkinliğin ne şekilde oluşturulacağını bilmeleri gerekmektedir. Bu çalışmada, matematik öğretmeni adaylarının matematiksel modelleme etkinliği oluşturma ve sınıf ortamında etkinliği uygulama süreçlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Durum çalışmasının kullanıldığı bu araştırma, bir devlet üniversitesinde matematik öğretmenliği son sınıfında öğrenim gören öğretmen adaylarının katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya katılan 16 matematik öğretmeni adayına altı hafta boyunca toplam 12 saat matematiksel modelleme eğitimi verilmiş, ardından birer matematiksel modelleme etkinliği oluşturmaları istenmiştir. Oluşturulan etkinlikler matematiksel modelleme prensiplerine göre değerlendirilmiştir. Öğretmen adaylarının seçtikleri matematiksel modelleme etkinliğini sınıflarında uygulama süreçlerini ve öğretmen adaylarının uygulama yeterliklerini belirleyebilmek için yarı yapılandırılmış gözlem formu ile ders gözlemleri yapılmıştır. Sınıf içerisinde etkinliği uygularken elde edilen bulgular ise öğretmen adaylarının öğretim süreci sonunda matematiksel modelleme uygulama becerilerinin beklenilen düzeyde olduğunu göstermektedir. 

In order for mathematical modeling activities to be in the learning and teaching process, prospective teachers should know how to choose appropriate activities or how to create a suitable activity. This study aims to examine the mathematics teacher candidates' processes of creating mathematical modeling activities and applying them in the classroom environment. In this study, case study was used. A total of 16 mathematics teacher candidates participating inthe study were given 12 hours of mathematical modeling training for six weeks, then were asked to create a mathematical modeling activity. The activities were evaluated according to mathematical modeling principles. Lesson observations were made with semi-structured observation form in order to determine the application process of the mathematical modeling activity chosen by the teacher candidates in their classrooms and the application competencies of the teacher candidates. The findings obtained while applying the activity in the classroom show that the mathematical modeling application skills of the teacher candidates at the end of the teaching process are at the expected level.