LİSE ÖĞRENCİLERİNDE YAŞAM AMAÇLARI VE UMUDUN ÖZNEL İYİ OLUŞLA İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ


Deniz E., Ay İ.

Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.52, ss.144-160, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Öznel iyi oluş, kişinin yaşamdan aldığı doyumu ve yaşadığı olumlu duyguları ifade eden bir kavramdır. Yaşam amaçları, bireyin uzun vadede gerçekleştirmek istediği planlarıdır. Umut kişinin amaçlar ve bu amaçlara ulaşmak için yollar belirlemesi, ayrıca amaçlarına ulaşmak için motivasyona sahip olması durumudur. Bu çalışmada yaşam amaçları ve umudun öznel iyi oluşla ilişkisini incelemek amaçlanmıştır. Katılımcılar 2019-2020 eğitim yılında Muş ilindeki lise öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde gruplar arası (cinsiyet, yaşanılan yer, sınıf düzeyi, okul türü ve okul tercih sebebi) karşılaştırmalarda t-testi ve tek yönlü varyans analizi, değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemede pearson korelasyon analizi, yordama gücünün tespit edilmesi için çoklu regresyon analizi uygulanmıştır. Analiz sonuçları, yaşam amaçları ve umudun öznel iyi oluşla pozitif yönde ilişkili olduğunu göstermiştir. Ayrıca yaşam amaçları ve umudun öznel iyi oluşu manidar şekilde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Gelecek araştırmalarda deneysel metodlar kullanılabilir ve çalışma farklı yaş gruplarında tekrarlanabilir. Okuldaki rehberlik çalışmalarında umut ve yaşam amaçlarına yer verilerek öznel iyi oluşa katkıda bulunulabilir.

Subjective well-being is a concept that describes one's satisfaction in life and positive feelings experienced. Life goals are long-term plans that an individual wishes to achieve. Hope, on the other hand, is a situation in which a person determines goals and ways to achieve them, as well as having the motivation to reach these goals. The participants consisted of high school students in the province of Muş in the 2019-2020 academic year. The correlational method was used in the research. in the analysis of the data, t-test and one-way analysis of variance were used for comparisons between

groups (gender, grade level, school type, reason for school preference and place of residence), Pearson correlation analysis was used to determine the relationship between the variables, and multiple regression analysis was used to determine the predictive power. The results of the analysis revealed that life goals and hope were positively related to subjective well-being. Furthermore, life goals and hope significantly predicted subjective well-being. in future research, experimental methods can be used and the study can be repeated in different age groups. Subjective well- being can be supported by including hope and life goals in school guidance studies.