Müzik Kültürüne Dair Çeşitli Görüşler XVI, Prof. Haluk Yücel,Prof. Dr. Serda Türkel Oter,Prof. Dr. Nilgün Sazak, Editör, Eğitim Kitabevi, Ankara, ss.49-60, 2025
Bu bölüm, Prof. Dr. Alâeddin Yavaşça’nın ses yorumculuğu öğretim pratiğini, Klasik Türk mûsıkîsinde meşk geleneği ile modern konservatuvar eğitimi arasındaki ikili yapı içinde konumlandırır. Araştırma, tarihsel-kuramsal arka planı tarayan anlatı (narrative) inceleme ile yazarın İTÜ TMDK’da (2001–2005) Yavaşça’nın “Repertuvar” derslerine katılımından doğan katılımcı gözlem notlarının birlikte okunmasına dayanır. Kuramsal çerçevede, meşkin kültürel sürekliliği ve kültürel sermaye aktarımındaki işlevi; modern eğitiminse ölçülebilirlik, standardizasyon ve sahne ekonomisiyle uyumlu çıktıları tartışılır.
Bulgular, Osmanlı’daki tek merkezli icra otoritesinden (Enderun, Mevlevîhâneler, Muzıka-i Hümâyun) Cumhuriyet’le birlikte radyolar, konservatuvarlar ve bölgesel kurumlar aracılığıyla çok odaklı bir yapıya geçişi gösterir. Meşk, yalnız teknik değil edep-erkân, dil ve estetik aktarımıyla bütüncül bir “hal eğitimi” sunarken; modern programlar nota okuryazarlığı, jüri/ölçme ve prodüksiyon standartlarıyla profesyonel görünürlük sağlar. Yavaşça’nın sınıf içi uygulamaları—eseri ezberletme, usûl vurarak icra, perde hassasiyeti, diksiyon ve dönemsel telaffuz (Osmanlıca/Farsça), ölçülü mimik, gerektiğinde senkoplu okuma—meşki korurken, toplu ders, kanun eşliği, fotokopi/nota, deşifre ve kayıtlarla modern araçları bütünler. Böylece “fem-i muhsin” eksenli şifahî aktarım, şeffaflık ve tekrarlanabilirlik gereksinimleriyle uyumlu bir hibrit modele dönüşür.
Tartışma, Anadolu’daki yeni konservatuvarların coğrafî yaygınlaşma ve dijital arşiv olanaklarıyla fırsatlar sunduğunu; ancak “usta arzı”nın sınırlılığı ve standart rubrik baskısının, tavır çeşitliliğini daraltma riski taşıdığını vurgular. Sonuç olarak Yavaşça, meşki “usta temelli modernizasyon” ilkesiyle güncelleyerek, geleneksel çekirdeği modern kabukla uzlaştıran dönüştürücü bir köprü figürü olarak belirir. Bölüm, Türk mûsıkîsi ses eğitimi için sürdürülebilir bir meşk-konservatuvar sentezi önerir; politika ve müfredat tasarımında, usta-çırak etkileşimini kurumsal yapılara gömecek melezmodelleri teşvik eder.