YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ, cilt.27, sa.27, ss.75-85, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada sanatta gelenek kavramının belli bir döneme sıkışmış
bir zaman dilimi olarak düşünmek yerine, bu kavramın güncel ve
gelenek kavramlarıyla karşıt ilişkisi göz önünde bulundurularak
birbirini beslediği ileri sürülmüştür. Aynı şekilde güncel kavramının
da zaman-mekân düzleminde gelenek kavramı içinde konumlandığı
öne sürülmüştür. Bu bağlamda geçmişten günümüze uzanan sanat
çalışmalarındaki imgelere geleneksel imgeler, bu imgelerden yeniden
üretilenlere güncel imgeler ön tanımı getirilmiştir. Bu tanımlar
ışığında, yeni ve güncel kavramları da tartışılarak diyalektik bir süreç
gerektiren, kendinden öncekini olumsuzlayabilen, kopuş-kesintiye
neden olabilen bir yeni kavramı önerilmiştir. Güncel kavramı ise
belirli bir şimdide aktif bir an olarak tanımlanmıştır. Bu nedenle
güncel, rutin süreci belirli bir şekilde aşma isteği ve süreci olarak
görülebilirken, gelenek günümüze kadar devamlılık ile
ilişkilendirilebilmektedir.
Günümüz güncel sanatında temellük sanatı gibi alternatif yeniden
üretim eğilimler, Cindy Sherman, Ai Weiwei, Marina Abramovic gibi
pek çok sanatçı tarafından tercih edilmektedir. Bu sanatçıların
eğilimleri, geleneksel imgeleri yeniden üreterek yeni ve güncel bir
tavırla ilişkilendirilebilir. Ancak bu yeni ve güncel yaklaşımı
beraberinde bazı çelişkileri getirmekte, geleneksel olanı
pekiştirmekte ve güncel imgenin geleneksel imgeye bağımlılığı
saptanabilmektedir. Dolayısıyla bu çalışma, geleneksel ve güncel
imgelerin temsillerini karşılaştırmalı bir yöntemle analiz ederek
varsayılan saptamaları deşifre etmeyi amaçlamaktadır.
In this study, instead of considering the concept of tradition in art as a
timeframe stuck in a certain period, it has been argued that this
concept feeds each other by considering its opposite relationship with
the concepts of contemporary and tradition. Likewise, it has been
suggested that the concept of contemporary positions itself in the
concept of tradition in the time-space plane. In this context, traditional
images in artworks are defined as images; those reproduced from
these images are defined as modern images. In light of these
definitions, the concepts of new and modern have also been discussed;
and the concept of new has been proposed, which requires a
dialectical process, can negate the previous one, and can cause breakinterruption. The concept of contemporary is defined as an active
moment in a particular present. Therefore, while modern can be seen
as the will and process of transcending the routine process in a certain
way, tradition can be associated with continuity up to the present.
Alternative reproduction trends such as appropriation art in today's
contemporary art are preferred by many artists such as Cindy
Sherman, Ai Weiwei, and Marina Abramovic. These artists tendencies
can be associated with a new and modern attitude by reproducing
traditional images. However, this approach for new and modern
brings along some contradictions, reinforces the traditional, and the
dependence of the current image to the traditional image can be
detected. Consequently, this study aims to decipher the assumed
determinations by analyzing the representations of traditional and
modern images with a comparative method.