The Effect of Sports on Expected Confidence and Yakut Moral Intelligence Levels in Individuals


Tatlısu B., Tozoğlu B., Uçan İ., Polat Ş.

Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, cilt.6, sa.4, ss.440-450, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinden beklenen güven ve yakut ahlaki zekâ düzeylerine spor ve çeşitli değişkenlerin nasıl etkilendiği incelenmiştir. Araştırma genel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubu 239 kadın 135 erkek toplamda 374 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu, beklenen güven ölçeği ve yakut ahlaki zekâ ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 26.0 programı ile analiz edilmiştir. Bağımsız değişkenin kategori sayısına bağlı olarak ikili gruplarda bağımsız örneklem t-Testi, çoklu gruplarda ise Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Posthoc Lsd testi uygulanmıştır. İki ölçek arasındaki ilişki Pearson korelasyon analizi ile incelenmiştir. Analiz sonuçları p<0,05 anlamlılık düzeyine göre yorumlanmıştır. Çalışmada, üniversite öğrencilerinin beklenen güven ve yakut ahlaki zekâ tutumlarının yaş, fakülte, spor yapma durumu, haftalık spor yapma süresi, spor türü ve spor yaşı gibi değişkenlerden etkilendiği görülmüştür. Ayrıca, katılımcıların beklenen güven ve yakut ahlaki zekâ düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Sonuç olarak, sporun hem beklenen güven hem de yakut ahlaki zekâ tutumlarına etken bir değişken olduğu belirlenmiştir.

This study examined how sports and various variables affect the expected levels of confidence and moral intelligence of university students. The research was conducted using a general survey model. The research group consists of 374 university students in total, 239 female and 135 male. Data collection instruments included a personal ınformation form developed by researchers, along with the expected trust scale and ethical ıntelligence scale. Data were analyzed using SPSS 26.0 software. Depending on the number of categories of the independent variable, independent sample t-test was applied in paired groups, and One-way analysis of variance (ANOVA) and Posthoc Lsd test were applied in multiple groups. The relationship between the two scales was examined using Pearson correlation analysis. The analysis results were interpreted at a significance level of p<0,05. In the study, it was observed that university students' expected confidence and yakut moral intelligence attitudes were influenced by variables such as age, faculty of study, participation in sports, weekly duration of sports activity, type of sport, and age at which sports were started. Additionally, significant positive correlations were found between participants' levels of expected trust and ethical ıntelligence. In conclusion, it was determined that sports significantly contribute to both expected trust and ethical intelligence attitudes.