Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.21, sa.3, ss.1453-1472, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, öğretmen motivasyonunu etkileyen faktörlerle ilgili yapılan
araştırmalarda iç ve dış motivasyon unsurları açısından elde edilen sonuçların meta sentez
yoluyla ortaya konulmasıdır. Bu amaç doğrultusunda belirlenen anahtar kelimelerle Web of
Science, ERIC ve Google Scholar veri tabanlarında tarama yapılmıştır. Tarama sonucunda 15
makale, bilgisayar destekli nitel veri analiz programında iç ve dış motivasyon unsurları
açısından analiz edilmiştir. Motivasyonu artırıcı içsel unsurlara bakıldığında çalışmalarda
kişisel gelişimi sağlama, öğretmeyi sevme, faydalı olma isteği, mesleği isteyerek ve severek
yapma unsurlarına sıklıkla yer verildiği saptanmıştır. Öte yandan özerklik eksikliğinin
motivasyonu azaltan en önemli içsel unsur olduğu tespit edilmiştir. Motivasyonu artırıcı
dışsal unsurlarda ise çoğunlukla çevredeki kişilerle iş birliği, dayanışma, iletişim, fiziki
koşulların iyi olması gibi birçok faktörün olduğu sonucuna varılmıştır. Bunların yanı sıra
ekonomik durumun ve mesleğin itibarsızlaştırılmasının motivasyonu düşürücü en önemli
dışsal iki unsur olduğu belirlenmiştir. Elde edilen verilere genel çerçeveden bakıldığında
öğretmenlerin motivasyonunu etkileyen dışsal faktörlerin içsel faktörlere nazaran çok daha
fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda öğretmenlerin
motivasyonunu en çok azaltan faktörlerin belirlenmesi ve bunların nasıl kontrol altına
alınabileceğinin araştırılması önerilmektedir
The aim of this study is to reveal the results obtained from the research on the factors
affecting teacher motivation in terms of intrinsic and extrinsic motivation through metasynthesis. For this context, the literature was searched using keywords specified within the
scope of the study in Web of Science, ERIC, and Google Scholar databases. In this direction,
15 articles were analyzed based on intrinsic and extrinsic motivation factors through a
computer-assisted qualitative data analysis program. Considering the intrinsic factors that
increase motivation, it was determined that the elements of providing personal
development, loving teaching, being useful, and doing the profession willingly and lovingly
were frequently included in the studies. On the other hand, it was determined that a lack of
autonomy was the most important intrinsic factor that reduced motivation. It was concluded
that there were many factors such as cooperation with the people, solidarity,
communication, and good physical conditions the extrinsic factors that increased
motivation. In addition, it was determined that the economic situation and the discrediting
of the profession were the two most important extrinsic factors that reduced motivation.
Looking at the data obtained from a general perspective, it was concluded that the extrinsic
factors affecting the teachers’ motivation were much more than the intrinsic factors. In line
with these results, it is recommended to determine the factors that most reduce teachers'
motivation and conduct research on how to control them.