ANADOLU TARIM BİLİMLERİ DERGİSİ, cilt.34, sa.3, ss.279-288, 2019 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada Türkiye’de yeşil ve kırmızı
mercimeğin üretici–tüketici fiyatları ve pazarlama yapısı incelenmiştir. 2003-2017
yılları arasında üretim–tüketim, dış ticaret, fiyat dalgalanmaları ve
pazarlaması üzerinde durulmuştur. Türkiye’de ekim alanları ve üretim miktarında
düşüş olmasına karşılık verimde artış olduğu tespit edilmiştir. İthalatta
yıllara göre artış, ihracatta ise azılış olmuştur. Yeşil ve kırmızı mercimeğin
cari ve reel fiyatlara göre pazarlama marjları hesaplanmış, aracılar eline
geçen oranın yükseldiği gözlemlenmiştir. Cari fiyatlara göre üretici ve
tüketici zincirleme indeksleri hesaplanarak yıllık enflasyon oranları ile
karşılaştırılmıştır. Mercimek üretici fiyatlarının çoğu yılda enflasyon
oranının altında kaldığı tespit edilmiştir. Kırmızı mercimek ile ilgili arz ve
talep modelleri tahmin edilmiş ve istatistiki olarak yorumlanmıştır. Sonuçta kırmızı
mercimek üretim miktarı üzerine üretici reel fiyatlarının, kırmızı mercimek tüketim
miktarı üzerine ise tüketici reel fiyatlarının etkili olduğu belirlenmiştir. Kırmızı
mercimek arz ve talep fonksiyonlarına göre arz elastikiyeti 0.769, talep
elastikiyeti 0.448 bulunmuştur.