JOURNAL OF GRADUATE SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES, cilt.22, sa.1, ss.307-322, 2018 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı Vatandaşlık Bilgisi Dersi’nde 1982 Anayasası konusunda
uygulanan Jigsaw ve Birlikte Soralım Birlikte Öğrenelim yöntemlerinin öğretmen adaylarının
akademik başarıları üzerine etkisini ve öğretmen adaylarının bu yöntemler ile ilgili görüşlerini
tespit etmektir. Yarı deneysel yöntemin kullanıldığı bu çalışma Atatürk Üniversitesi Kazım
Karabekir Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 2. Sınıfta iki farklı şubede öğrenimine
devam eden toplam 105 öğretmen adayından oluşan Jigsaw grubu (n=52) ve Birlikte Soralım
Birlikte Öğrenelim Grubu (n=53) olmak üzere iki grup ile yürütülmüştür. Öğretmen adaylarının
akademik başarıları üzerine yöntemlerin etkisini belirlemek amacıyla uygulama öncesinde ve
sonrasında Akademik Başarı Testi ve yöntemler ile ilgili görüşlerini belirlemek amacıyla
uygulama sonrasında Yöntem Görüş Ölçeği uygulanmıştır. Akademik başarı testinden ve Yöntem
Görüş Ölçeği’nin Likert tipi olan bölümlerinden elde edilen veriler bağımsız örneklem t testi ile
analiz edilmiş, görüş ölçeğinin açık uçlu sorulardan oluşan bölümlerinden elde edilen veriler ile
frekans ve yüzde dağılımlarına göre içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre
akademik başarı ön test ve son test puan ortalamaları yükselmesine karşın aralarında anlamlı bir
farklılık olmadığı görülmüştür. Yöntem Görüş Ölçeği’nin puan ortalamalarına bakıldığında
gruplar arasında Jigsaw yönteminin uygulandığı grubun lehine anlamlı farklılık olduğu tespit
edilmiştir. Yöntem Görüş Ölçeği’nin açık uçlu sorularına verilen cevaplara bakıldığında
yöntemlerin özgüveni artırdığı, iletişim becerilerini geliştirdiği, grup çalışmalarına bakış açısını
olumlu yönde değiştirdiği gibi ifadelerin yanı sıra grup arkadaşlarından bazılarının yeterli
çalışmadığı, sınıf ortamının yöntemin uygulanması için uygun olmadığı ve sürenin yetersiz oluşu
gibi ifadeler tespit edilmiştir