Okul Öncesi Dönem Çocuğu Olan Annelerin Ebeveyn Tutumlarının Annelik Bekçiliği Davranışları ile İlişkisinin İncelenmesi


Creative Commons License

Hazar Z., Karaman İ. D.

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.44, sa.1, ss.357-398, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışma, okul öncesi dönemde (3-6 yaş) çocuğu olan annelerin ebeveyn tutumları ile annelik bekçiliği davranışları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, ilişkisel tarama modeli kullanılarak yapılmıştır. Türkiye’nin doğusunda bulunan bir şehirde okul öncesi dönemde çocuğu olan 211 anne çalışma grubunu oluşturmuştur. Veriler kişisel bilgi formu, Ebeveyn Tutum Ölçeği ve Okul Öncesi Dönem Annelik Bekçiliği Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın sonuçları, demokratik ebeveyn tutumlarının annelik bekçiliği davranışlarıyla negatif yönde ilişkili olduğunu ortaya koymuştur. Otoriter ve aşırı koruyucu ebeveyn tutumları ise annelik bekçiliği davranışları ile pozitif yönde ilişkilidir. İzin verici tutum ile annelik bekçiliği arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Bulgular, anne ve babaların eğitim düzeylerinin ve annelerin çalışma durumlarının annelik bekçiliği davranışları üzerinde etkili olduğunu göstermiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, demokratik tutumları destekleyici aile eğitim programlarının yaygınlaştırılması ve babaların çocuk bakımına katılımını artırıcı politikaların geliştirilmesi önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Dönem, Ebeveyn Tutumları, Anneler, Annelik  Bekçiliği.