4. Uluslararası Rekreasyon ve Spor Yönetimi Kongresi, Antalya, Türkiye, 17 - 20 Mayıs 2023, ss.282-283
Giriş Amaç: Elektronik sporlar (espor) kavramı, elektronik bir cihaz vasıtasıyla çevrimiçi veya çevrimdışı ortamda gerek bireysel gerekse takım halinde katılım gösterilen her türlü aktive olarak tanımlanmaktadır. Espor hızlı bir şekilde sportifleşme sürecini yaşamaya başlamıştır (Heere, 2018). Son yıllarda espor üzerine yapılan bilimsel ve akademik çalışmalara olan ilgi artışı dikkati çekmektedir. Bu çalışmada; espor araştırmalarındaki ana eğilimleri belirlemek ve böylece bu araştırma konusunun gelişiminin daha iyi anlaşılmasını sağlamak, kariyerlerine ve gelecekteki araştırmalarına rehberlik etmesi için bir tema ağacına ihtiyaç duyan araştırmacılara analiz edilen alanın bir haritasını sunarak faydalı olmak amaçlamıştır. Bu nedenle VOSviewer kullanılarak Web of Science (WoS) üzerinden toplanan bilgilere dayanarak espor konusunda bibliyometrik analiz yapılmıştır. Yöntem: Bibliyometrik analiz, bilimsel üretimin özelliklerinin ve gelişiminin incelenmesine olanak sağlayan nicel bir uygulamadır (Ma ve Ho, 2016). Bibliyometrik analizde iki prosedür kullanılır. Öncelikle çalışma alanı ve bilimsel aktörlerinin (ülkeler, üniversiteler ve yazarlar) etkisinin değerlendirilmesini sağlayan bilimsel üretim performansının analizi gerçekleştirilir (Cobo, 2015). Daha sonra konularını, disiplinlerini ve araştırma temalarını analiz ederek ele alınan bilimsel alanın bilişsel yapısını ve hareket tarzını ortaya çıkaran bir kümeleme tekniği birleşimiyle bibliyometrik haritalama yapılır (Van Eck ve Waltman, 2010; Waltman ve Noyons, 2010). Bu çalışmada üç aşamalı bir yöntem kullanılmıştır: arama ölçütleri ve kaynak tanımlama, yazılım ve veri çekme, veri analizi ve yorumlama (bibliyometrik ve haritalama analizi). Veri tabanı olarak WoS Core Collection (WOSCC) kullanılmıştır. WOSCC’nin seçilme nedenleri; en kayda değer etkiye sahip bilimsel yayınları içermesi (Herrera ve Heras-Rosas, 2020) ve akademik karar vermede ana ölçüt olarak kullanılmasıdır (Hodge, ve Lacasse, 2011). Veri tabanı sorgulamasında ‘esport’ or ‘esports’ or ‘e-sport’ or ‘e-sports’ sözcükleri kullanılmıştır. Arama kapsamı, ‘başlıklar’ olarak seçilmiştir. Aramada herhangi bir dil kısıtlaması yapılmamış, yayınların türleri; ‘article’ or ‘book’ or ‘book chapter’ or ‘data paper’ or ‘database review’ or ‘letter’ or ‘note’ or ‘review’şeklinde belirlenmiştir. Bulgular: Tarama sonucunda 2001-2023 yılları arasında espor başlıklı 706 bilimsel çalışma tespit edilmiştir. Elde edilen çalışmalar yayın yılına, araştırma alanlarına, ülke bazlı dağılımına, konu dağılımına, en çok kullanılan anahtar kelimelere ve makale türlerine göre incelenmiştir. Çalışmada elde edilen bulgulara göre, en araştırma yapılan konu spor turizmi (120) üzerinedir. Spor bilimini konu alan ikinci sırada yer alırken genellikle çalışma alanlarını bilgisayar bilimleri ve türevleri oluşturmaktadır. Espor başlıklı en fazla yayının ve atfın yapıldığı ülke, Birleşik Devletler (ABD) olmuştur. Turku Üniversitesi en çok atfın yapıldığı kurum olarak tespit edilmiştir. Sport Management Revıew, en fazla atfın yapıldığı bilimsel dergidir. Juho Hamari, 545 atıf ile bu konuda en çok atıf alan yazardır. Juho Hamari’nin “What is eSports and why do people watch it?” başlıklı çalışması 315 atıf ile bu konuda en çok atıf alan yayındır. Tempere Üniversitesi’nden Profesör Dr. Juho Hamari en fazla atıf sayısına (545) sahip olan yazardır. Hamari espor hakkındaki akademik çalışmalarında; esporun ne olduğunu, oyun tüketimini nasıl etkilediğini, kumar ile ilgili bağlantılarını ve demografik faktörlerin etkilerini, espor müsabakalarına katılım ve memnuniyet ilişkisini incelemiştir. Sporun her düzeyde ve tüm tezahürlerinde yönetimi, pazarlaması ve yönetişimi ile ilgilenen çok disiplinli hakemli bir akademik dergi olan Sport Management Review (Elsevier, 2021) adlı derginin, espor başlıklı toplam 8 yayını ve 401 atıfı bulunmaktadır. Dergilere göre yapılan sıralamada doğrudan spor temalı akademik dergilerinden ziyade ana temaları bilişim, psikoloji ve toplum olan dergilerin bulunması dikkat çekmiştir. Sonuç: Espor, yaklaşık olarak son 20 yıldır araştırmacıların dikkat ve ilgisini çeken bir konu olmuş, ilgili bilimsel çalışmalar gün geçtikçe çoğalmış ve çalışmalarda günümüze kadar düzenli artış görülmektedir. Özellikle son 7 yılda espor başlıklı çalışmaların ivmesi son derece artmıştır. Bu durum özellikle akademisyenlerin çalışma yönünü yeni bir alan olan espora çevirdiğini göstermektedir. Bu çalışmanın, espor alanında çalışma yapacak araştırmacılara rehberlik etmesi hedeflenmiştir. Bu çalışma neticesinde araştırmacılar, WoS evrenindeki yayınlardan ve hangi alanlarda çalışmalar gerçekleştiğini görmektedir. Bu vesile ile alan yazına katkı sağlanmak istenmiştir. Araştırma hazırlanırken yalnızca WoS veri tabanını kapsaması ve sadece espor başlıklı çalışmaları ele alması çalışmanın kısıtlılıklarını oluşturmaktadır. Anahtar Kelimeler: Espor - Bibliyometrik Analiz - Web Of Science
Introduction and Aim: Electronic sports (esports) is defined as any activity in which an individual or team participates online or offline through an electronic device. Esports began to experience a rapid sportification process. In recent years, the increase in interest in scientific and academic studies on esports has attracted attention. This study aimed to identify the main trends in esports research and thus provide a better understanding of the development of this research topic, and to be useful to researchers who need a theme tree to guide their careers and future research by providing a map of the analyzed area. For this reason, a bibliometric analysis was carried out on esports based on the information collected from the Web of Science (WoS) using VOSviewer. Method: Bibliometric analysis is a quantitative application that allows the study of the characteristics and development of scientific production (Ma and Ho, 2016). Two procedures are used in bibliometric analysis. First, an analysis of the performance of scientific production is carried out, which allows assessing the impact of the field of study and its scientific actors (countries, universities and authors) (Cobo, 2015). Then, bibliometric mapping is performed with a combination of a clustering technique that reveals the cognitive structure and mode of action of the scientific field under consideration by analyzing its subjects, disciplines and research themes (Van Eck and Waltman, 2010; Waltman and Noyons, 2010). In this study, a three-stage method was used: search criteria and source identification, software and data extraction, data analysis and interpretation (bibliometric and mapping analysis). The WoS Core Collection (WOSCC) was used as the database. The WOSCC was chosen because it contains scientific publications with the most significant impact (Herrera & Heras-Rosas, 2020) and is used as the main criterion for academic decision-making (Hodge & Lacasse, 2011). The words 'esport' or 'esports' or 'esport' or 'e-sports' or 'e-sports' were used in the database query. The search scope was selected as 'titles'. There was no language restriction in the search, and the types of publications were determined as 'article' or 'book' or 'book chapter' or 'data paper' or 'database review' or 'letter' or 'note' or 'review.’ Findings: As a result of the search, 706 scientific studies, published between 2001-2023 were identified. The studies were analyzed according to the year of publication, research areas, country-based distribution, subject distribution, most used keywords and article types. According to the findings of the study, the most researched topic is sports tourism (120). While sports science ranks second in the subject area, computer science and its derivatives generally constitute the fields of study. The country with the highest number of publications and citations on esports was the United States (USA). Turku University was identified as the institution with the most citations. Sport Management Review is the scientific journal with the highest number of citations. Juho Hamari is the most cited author with 545 citations. Juho Hamari's "What is eSports and why do people watch it?" is the most cited publication with 315 citations. Professor Dr. Juho Hamari from Tempere University had the highest number of citations (545). In his academic work on esports, Hamari has examined what esports are, how it affects game consumption, its links to gambling, the effects of demographic factors, and the relationship between participation in esports competitions and satisfaction. Sport Management Review (Elsevier, 2021), a multidisciplinary peer-reviewed academic journal that deals with the management, marketing and governance of sport at all levels and in all its manifestations, has a total of 8 publications and 401 citations on esports. In the ranking by journals, it is noteworthy that there are journals with main themes of informatics, psychology and society rather than academic journals with a direct sports theme. Conclusion: Esports has been a topic that has attracted the attention and interest of researchers for approximately the last 20 years, and related scientific studies have increased day by day and a regular increase has been observed until today. Especially in the last 7 years, the momentum of esports studies has increased considerably. This situation shows that especially academicians have turned their study direction to esports, which is a new field. This study aims to guide researchers who will work in the field of esports. As a result of this study, researchers can see publications in the WoS universe and in which areas studies are conducted. Thus, this study aims to contribute to the literature. While preparing the research, the limitations of the study are that it only covers the WoS database and deals with studies on esports. Keywords: Esports - Bibliometric Analysis - Web Of Science