SELÇUK ZİRVESİ 8. ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ, Konya, Türkiye, 19 Mayıs - 21 Haziran 2023, ss.79-80
Çocukların sağlıklı bireyler olarak yetişebilmesi, yeteneklerinin ve özerkliklerinin
desteklenmesi ve olumlu yaşam deneyimlerini artıracak ortamlar ile mümkündür. Bu olumlu
yaşam süreci için, öncelikle çocukların haklarının güvence altına alınmış olması gerekmektedir
(Dinç, 2015). Çocukları koruyabilmek, bağımsız ve sorumluluk bilinci yerinde bir yaşama
hazırlamak amacıyla oluşturulmuş hukuk kuralları, sadece çocukları değil tüm insanlığı
ilgilendirmektedir (Akyüz, 2000). Bu doğrultuda mevcut çalışmanın amacı üniversite
öğrencilerinin olumlu çocukluk yaşantılarının, çocuk haklarına ilişkin tutumları üzerindeki
etkisinin incelenmesidir. Çalışmanın örneklemini Atatürk Üniversitesi’nin çeşitli fakültelerinde
eğitimine devam eden, 240 kız ve 38 erkek olmak üzere toplam 278 ön lisans ve lisans öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmada, Kişisel Bilgi Formu, Karaman-Kepenekçi (2006) tarafından
geliştirilen “Çocuk Haklarına İlişkin Tutum Ölçeği” ve Çiçek ve Çeri (2021) tarafından Türkçe’
ye uyarlanan “Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği” kullanılmıştır. Üniversite öğrencilerinin
olumlu çocukluk yaşantıları ile çocuk haklarına ilişkin tutumları arasındaki ilişki korelasyon
analizi ile test edilmiştir. Ayrıca olumlu çocukluk yaşantılarının, çocuk haklarına ilişkin
tutumları üzerindeki yordayıcı etkisi basit doğrusal regresyon analizi ile test edilmiştir.
Araştırmada yapılan istatistiksel analizler sonucunda katılımcıların, olumlu çocukluk yaşantıları ile çocuk haklarına ilişkin tutumları arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir
ilişkinin olduğu bulunmuştur. Yapılan basit doğrusal regresyon analizi sonucunda edinilen
bulgulara göre, üniversite öğrencilerinin olumlu çocukluk yaşantıları, çocuk haklarına ilişkin
tutumlarının %9’unu açıklamaktadır. Sonuç olarak olumlu çocukluk yaşantıları geçiren
bireylerin, çocuk haklarına ilişkin tutumlarının daha olumlu bir bakış açısı ile geliştiği
söylenebilir. Bu bulgular doğrultusunda kişilerin çocukluk yaşantılarının olumlu deneyimlerle
geçirilmesinin, gelecekteki bakış açılarına olan etkisi açıklanabilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Üniversite öğrencileri, Olumlu çocukluk yaşantıları, Çocuk hakları