ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN OLUMLU ÇOCUKLUK YAŞANTILARININ ÇOCUK HAKLARINA İLİŞKİN TUTUMLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ


Bilgiz Akbayır S., Kızılırmak E., Yıldırım E., Bilgiz Öztürk Ş., Çolak M., Seven M. A.

SELÇUK ZİRVESİ 8. ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ, Konya, Türkiye, 19 Mayıs - 21 Haziran 2023, ss.79-80

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.79-80
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çocukların sağlıklı bireyler olarak yetişebilmesi, yeteneklerinin ve özerkliklerinin desteklenmesi ve olumlu yaşam deneyimlerini artıracak ortamlar ile mümkündür. Bu olumlu yaşam süreci için, öncelikle çocukların haklarının güvence altına alınmış olması gerekmektedir (Dinç, 2015). Çocukları koruyabilmek, bağımsız ve sorumluluk bilinci yerinde bir yaşama hazırlamak amacıyla oluşturulmuş hukuk kuralları, sadece çocukları değil tüm insanlığı ilgilendirmektedir (Akyüz, 2000). Bu doğrultuda mevcut çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin olumlu çocukluk yaşantılarının, çocuk haklarına ilişkin tutumları üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Çalışmanın örneklemini Atatürk Üniversitesi’nin çeşitli fakültelerinde eğitimine devam eden, 240 kız ve 38 erkek olmak üzere toplam 278 ön lisans ve lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada, Kişisel Bilgi Formu, Karaman-Kepenekçi (2006) tarafından geliştirilen “Çocuk Haklarına İlişkin Tutum Ölçeği” ve Çiçek ve Çeri (2021) tarafından Türkçe’ ye uyarlanan “Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği” kullanılmıştır. Üniversite öğrencilerinin olumlu çocukluk yaşantıları ile çocuk haklarına ilişkin tutumları arasındaki ilişki korelasyon analizi ile test edilmiştir. Ayrıca olumlu çocukluk yaşantılarının, çocuk haklarına ilişkin tutumları üzerindeki yordayıcı etkisi basit doğrusal regresyon analizi ile test edilmiştir. Araştırmada yapılan istatistiksel analizler sonucunda katılımcıların, olumlu çocukluk yaşantıları ile çocuk haklarına ilişkin tutumları arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Yapılan basit doğrusal regresyon analizi sonucunda edinilen bulgulara göre, üniversite öğrencilerinin olumlu çocukluk yaşantıları, çocuk haklarına ilişkin tutumlarının %9’unu açıklamaktadır. Sonuç olarak olumlu çocukluk yaşantıları geçiren bireylerin, çocuk haklarına ilişkin tutumlarının daha olumlu bir bakış açısı ile geliştiği söylenebilir. Bu bulgular doğrultusunda kişilerin çocukluk yaşantılarının olumlu deneyimlerle geçirilmesinin, gelecekteki bakış açılarına olan etkisi açıklanabilmektedir. Anahtar Kelimeler: Üniversite öğrencileri, Olumlu çocukluk yaşantıları, Çocuk hakları