SOSYAL BİLGİLER ve TARİH EĞİTİMİNDE KRONOLOJİ ÖĞRETİMİ


Marancı Ş.

9. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Bolu, Türkiye, 20 Aralık 2021 - 21 Mart 2022, ss.138, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bolu
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.138
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kronoloji, sosyal bilgiler ve tarih eğitimi için oldukça önemlidir. Bu bağlamda kronoloji ile ilgili çalışmaların genel bir değerlendirilmesi yapılarak kronoloji öğretimi ile ilgili planlı ve uygulamaya dönük yapısal bilgi bütünlüğüne ihtiyaç olduğu düşünülmektedir. Çalışmanın amacı Türkçe ve İngilizce literatürde yapılmış olan araştırmaların bulgularından hareketle kronoji öğretimi ile ilgili konuları, kronoloji öğretiminde etkili olan yöntemleri ve kronoloji öğretiminde kullanılan etkinliklerin yaş grubuna göre dağılımını ele alarak kronoloji öğretimi için genel bir çerçeve çizmektir. Bu kapsamda İngilizce literatürde 23, Türkçe literatürde 12 çalışmaya ulaşılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden döküman incelemesi kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışma sonucunda şu sonuçlara ulaşılmıştır. Literatürde yapılan çalışmaların konu bazında dağılımı: “kronolojinin önemi, kronoloji öğretiminde yaşanılan zorluklar, tematik ve kronolojik yaklaşımın karşılaştırılması, öğrencilerinkronoloji bilgi ve becerisi, öğrencilerde kronoloji bilgi ve becerisinin gelişimsel seyri, kronoloji öğretiminde kullanılan yöntemler” şeklindedir. Kronoloji öğretiminde etkili olan yöntemler: “Görseller (fotoğraf, resim…), zaman şeritleri, dijital etkinlikler (bilgisayar yazılımları, multimedya, 3D sistem, sanal oyunlar…) ve hikayelerle yapılan etkinliklerdir. Kronoloji öğretiminde, yaş gruplarına göre kullanılan etkinlikler ise farklılık göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Kronoloji Öğretimi, Sosyal Bilgiler, Tarih