Fikriyat (Siirt Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi), cilt.1, sa.2, ss.145-161, 2021 (Hakemli Dergi)
Çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin zorba ve mağdur olmasıyla psikolojik dayanıklılık arasında ilişki olup olmadığının incelenmesidir. Araştırmanın örneklemi, Erzurum il merkezinde öğrenim gören ve 5, 6, 7 ve 8. Sınıfa giden, tabakalı örnekleme yöntemiyle belirlenen 585 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla Ergen Akran İlişkileri Belirleme Ölçeği, Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında veri seti normal dağılmayıp non-parametrik özelliğe sahip olduğu için veri analizinde Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis-H Testi ve Spearman Korelasyon Analizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre ortaokulda öğrenim gören öğrencilerin psikolojik dayanıklılıklarının cinsiyet, okul türü, kardeş durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı; ancak sınıf düzeyleri açısından farklılaşma gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca ortaokul öğrencilerinin
psikolojik dayanıklılık puanları ile yaşları arasında negatif ve düşük bir ilişki bulunmuştur. Bununla birlikte psikolojik dayanıklılık ile akran zorba ve mağdurluğu arasında anlamlı ve negatif yönde ilişki olduğu görülmüştür.
The aim of
the study is to examine whether there is a relationship between resilience and
being bully or victim of secondary school students. The sample of the study consists
of 585 students studying in the city center of Erzurum and attending 5th, 6th,
7th and 8th grades. Adolescent Peer Relations Determination Scale, Child and Young
Resilience Scale and Personal Information Form were used to collect research
data. As the data set has a non-parametric feature, Mann Whitney U Test,
Kruskal Wallis-H Test and Spearman Correlation Analysis were used in data
analysis. According to the results of the research, the resilience of the
students studying in secondary school did not differ significantly according to
gender, school type, and sibling status; however, it was determined that they
differ in terms of grade levels. In addition, a negative and low relationship
was found between the secondary school students’ resilience scores and their
ages. At the same time there was a significant and negative relationship
between the resilience and peer bullying and victimization.