ZORBA VE MAĞDUR OLAN ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOLOJİK DAYANIKLILIKLARININ İNCELENMESİ


GÜNDÜZ B., AY İ.

Fikriyat (Siirt Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi), cilt.1, sa.2, ss.145-161, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin zorba ve mağdur olmasıyla psikolojik dayanıklılık arasında ilişki olup olmadığının incelenmesidir. Araştırmanın örneklemi, Erzurum il merkezinde öğrenim gören ve 5, 6, 7 ve 8. Sınıfa giden, tabakalı örnekleme yöntemiyle belirlenen 585 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla Ergen Akran İlişkileri Belirleme Ölçeği, Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında veri seti normal dağılmayıp non-parametrik özelliğe sahip olduğu için veri analizinde Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis-H Testi ve Spearman Korelasyon Analizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre ortaokulda öğrenim gören öğrencilerin psikolojik dayanıklılıklarının cinsiyet, okul türü, kardeş durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı; ancak sınıf düzeyleri açısından farklılaşma gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca ortaokul öğrencilerinin 

psikolojik dayanıklılık puanları ile yaşları arasında negatif ve düşük bir ilişki bulunmuştur. Bununla birlikte psikolojik dayanıklılık ile akran zorba ve mağdurluğu arasında anlamlı ve negatif yönde ilişki olduğu görülmüştür.

The aim of the study is to examine whether there is a relationship between resilience and being bully or victim of secondary school students. The sample of the study consists of 585 students studying in the city center of Erzurum and attending 5th, 6th, 7th and 8th grades. Adolescent Peer Relations Determination Scale, Child and Young Resilience Scale and Personal Information Form were used to collect research data. As the data set has a non-parametric feature, Mann Whitney U Test, Kruskal Wallis-H Test and Spearman Correlation Analysis were used in data analysis. According to the results of the research, the resilience of the students studying in secondary school did not differ significantly according to gender, school type, and sibling status; however, it was determined that they differ in terms of grade levels. In addition, a negative and low relationship was found between the secondary school students’ resilience scores and their ages. At the same time there was a significant and negative relationship between the resilience and peer bullying and victimization.