Uluslararası Veri Bilimi ve Güvenliği Konferansı, Erzurum, Türkiye, 6 - 07 Temmuz 2023, ss.1-8
Malzemelerin aşınma ve sürtünme davranışı, birçok mühendislik uygulaması için büyük öneme sahiptir. Bu
davranışlar, malzemelerin performansını, dayanıklılığını ve ömrünü etkileyen faktörlerdir. Aşınma ve sürtünme, bir
malzeme ile temas halinde olan yüzeyler arasındaki fiziksel etkileşimlerin sonucunda ortaya çıkar. Makine öğrenmesi
yaklaşımı ile malzemelerin sürtünme ve aşınma davranışlarını anlamak, malzeme performansını artırmak ve maliyetleri
düşürmek mümkündür. Bu çalışmanın amacı, sürtünme ve aşınma davranışlarını etkileyen faktörleri doğru bir şekilde
ilişkilendirmek ve belirlemek, böylece gelecekteki davranışları tahmin ederek mühendislik uygulamalarında malzeme
seçimi, tasarım optimizasyonu ve bakım stratejileri gibi konularda daha hassas ve etkili kararlar alınmasına olanak
sağlamaktır. Bu amaçla, yüzey işlemleri uygulanmış ve uygulanmamış düşük alaşımlı çelik bir malzemenin farklı
ortamlardaki sürtünme ve aşınma davranışlar incelenmiştir. Sürtünme ve aşınma davranış tahmini modelleri oluşturmak
için Lineer Regresyon (LR), Polinom Regresyon (PR), Destek Vektör Regresyon (SVR) ve Rastgele Orman (RF) dahil
olmak üzere dört çeşit makine öğrenmesi algoritması kullanılmıştır. Gerçekleştirilen analizler sonucunda, Polinom
Regresyonun (PR) sürtünme katsayısı tahmininde 0.927 aşınma oranı tahmininde ise 0.978 belirleme katsayısına (R2
)
sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Çalışmanın sonuçlarının, mühendislik uygulamalarında sürtünme ve aşınma ile ilgili
problemlerin daha etkili bir şekilde çözülmesine katkı sağlayabileceği düşünülmektedir.
The wear and friction behavior of materials is important for many engineering applications. These behaviors
are factors that affect the performance, durability and life of materials. Wear and friction arise from physical interactions
between surfaces that are in contact with a material. Understanding the friction and wear behavior of materials with the
machine learning approach is an important step to increase material performance and reduce costs. The aim of this study
is to accurately correlate and determine the factors influencing friction and wear behavior in order to predict future
behavior and enable more precise and effective decisions in engineering applications such as material selection, design
optimization and maintenance strategies. Therefore, the friction wear behavior of a low-alloy steel material with and
without surface treatment in different environments was studied. Four types of machine learning algorithms, including
linear regression (LR), polynomial regression (PR), support vector regression (SVR), and random forest (RF), were used
to generate models to predict friction and wear behavior. As a result of the analyzes performed, it was concluded that the
polynomial regression (PR) had a coefficient of determination (R2) of 0.978 in estimating the friction coefficient and
0.927 in estimating the wear rate of the polynomial regression. It is believed that the results of the study can help solve
friction and wear-related problems in engineering applications more effectively.