Felsefi Görüşlerin Matematik Öğretimine Etkisi


Creative Commons License

Yeşilyurt Çetin A.

Dede Korkut Eğitim Araştırmaları Kongresi, Bayburt, Türkiye, 3 - 05 Ekim 2024, ss.243, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bayburt
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.243
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Her öğretmenin matematik öğretim yöntemi, matematiksel problemleri çözme stratejisi ve matematiksel düşünme sistemi farklıdır. Bireysel olarak üniversite öğrenimleri süresince aynı eğitimi alan ve hatta aynı sınıf düzeyinde, aynı yıllarda eğitim görmüş öğretmen adaylarının dahi öğretmenlik mesleği süresince farklı yöntem ve stratejiler benimsediği yadsınamaz bir gerçektir. Hersh’e (1979) göre birinin matematiğin ne olduğuna dair anlayışı, matematiğin nasıl sunulması gerektiğine dair anlayışını da etkiler. Dolayısıyla kişinin neyin en önemli olduğuna dair inancı matematiği sunma şeklini de belirleyecektir. Ernest’e (1992) göre de matematiğin bir bilme biçimi ve sosyal bir yapı olarak görülmesi, matematik müfredatının amaçlarını, içeriğini, öğretim yaklaşımlarını, değerlendirme stratejilerini ve her şeyden önce matematik öğretmeninin inanç ve uygulamalarını belirgin biçimde etkileyecektir. Bu sebeple öğretmenlerinin felsefi görüşlerinin öğretim yöntemlerini nasıl etkilediği de merak konusu olmaktadır. Örneğin; matematiksel bilginin insanoğlundan bağımsız olarak doğada var olduğu ve bu bilginin insanoğlunun keşfi ile ortaya çıktığı inancına sahip bir matematik öğretmeni öğrencilerine öğretmeye çalıştığı matematiksel bir bilgiyi; buluş yoluyla, belirli yönergeler vererek öğrencinin kendisinin bulabileceği düşüncesine mi sahiptir? Dahası matematik öğretim yöntem ve tekniklerini de bu düşünce bağlamında mı belirlemektedir? Dolayısıyla matematik öğretmenlerinin felsefi görüşlerindeki farklılıkların, matematik ile olan ilişkilerine ve öğretim yöntem ve stratejilerine yansımalarının tespit edilmesinin matematik öğretimine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.