ENFLASYON ORTAMINDA DEĞİŞEN TÜKETİCİ DAVRANIŞLARININ DAVRANIŞSAL İKTİSAT ÇERÇEVESİNDE ELE ALINMASI


Mola H.

Ekonomi Finans Kongresi, İstanbul, Türkiye, 31 Mayıs 2023, ss.37-38

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.37-38
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Davranışsal iktisat, ana akım iktisadın savunduğu “bireyler rasyoneldir” varsayımına karşı çıkarak bireylerin her zaman rasyonel davranış sergileyemediklerini ve karar alma süreçlerinde birçok farklı faktörden etkilendiklerini ortaya koymaktadır. İktisadın psikoloji ile birlikte ele alınmasını savunan davranışsal iktisada göre, bireylerin aldıkları kararlar günlük yaşamlarında oldukça önemli yer kaplamaktadır. Tüketici kararlarının bu kadar önemli olduğu günümüzde, enflasyon da tüketicilerin artık karşı koyamadığı bir gerçek olmuş ve tüketicilerin enflasyonist ortamda farklı kararlar alarak farklı davranışlar sergiledikleri görülmüştür. Bu doğrultuda çalışmanın amacı tüketici davranışlarında oldukça etkili olan enflasyon ortamının tüketici kararlarını nasıl etkilediği, enflasyonist ortamdaki değişen tüketici davranışlarını ve bu ortamda davranışsal iktisadın rolünü ortaya koymaktır. Çalışma, enflasyonist ortama davranışsal iktisat çerçevesinden bakması ve bireylerin karar alma süreçlerindeki enflasyon etkisini ortaya koyması nedeni ile önem arz etmektedir. Çalışma sonucunda tüketicilerin enflasyonist ortamın daha da derinleşmesine yönelik düşünceleri doğrultusunda davranış sergiledikleri ve gelecekteki ekonomik düşüncelerini bulundukları enflasyon ortamına çekebildikleri ortaya koyulmuştur. Bu nedenle davranışsal iktisat çerçevesinde belirlenebilecek politikalarla ve en önemlisi tüketiciler için sağlanacak güven ortamı ile birlikte enflasyon karşısında tüketiciler daha doğru kararlar almaya yönlendirilecek ve enflasyonun ülke ekonomisi üzerindeki olumsuz etkileri bir nebzede olsa azaltılabilecektir.