Ekonomi Finans Kongresi, İstanbul, Türkiye, 31 Mayıs 2023, ss.37-38
Davranışsal iktisat, ana akım iktisadın savunduğu “bireyler rasyoneldir” varsayımına karşı çıkarak
bireylerin her zaman rasyonel davranış sergileyemediklerini ve karar alma süreçlerinde birçok
farklı faktörden etkilendiklerini ortaya koymaktadır. İktisadın psikoloji ile birlikte ele alınmasını
savunan davranışsal iktisada göre, bireylerin aldıkları kararlar günlük yaşamlarında oldukça önemli
yer kaplamaktadır. Tüketici kararlarının bu kadar önemli olduğu günümüzde, enflasyon da
tüketicilerin artık karşı koyamadığı bir gerçek olmuş ve tüketicilerin enflasyonist ortamda farklı
kararlar alarak farklı davranışlar sergiledikleri görülmüştür. Bu doğrultuda çalışmanın amacı
tüketici davranışlarında oldukça etkili olan enflasyon ortamının tüketici kararlarını nasıl etkilediği,
enflasyonist ortamdaki değişen tüketici davranışlarını ve bu ortamda davranışsal iktisadın rolünü
ortaya koymaktır. Çalışma, enflasyonist ortama davranışsal iktisat çerçevesinden bakması ve
bireylerin karar alma süreçlerindeki enflasyon etkisini ortaya koyması nedeni ile önem arz
etmektedir. Çalışma sonucunda tüketicilerin enflasyonist ortamın daha da derinleşmesine yönelik
düşünceleri doğrultusunda davranış sergiledikleri ve gelecekteki ekonomik düşüncelerini
bulundukları enflasyon ortamına çekebildikleri ortaya koyulmuştur. Bu nedenle davranışsal iktisat
çerçevesinde belirlenebilecek politikalarla ve en önemlisi tüketiciler için sağlanacak güven ortamı
ile birlikte enflasyon karşısında tüketiciler daha doğru kararlar almaya yönlendirilecek ve
enflasyonun ülke ekonomisi üzerindeki olumsuz etkileri bir nebzede olsa azaltılabilecektir.