TÜRKİYE BAĞLAMINDAKİ TURİZM ACENTALARI WEB SİTELERİNDE KİŞİLERARASI ÜSTSÖYLEM


Creative Commons License

Geçikli M.

SOCIAL MENTALITY AND RESEARCHER THINKERS JOURNAL, cilt.7, sa.46, ss.1353-1363, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu makale, metinlerde üstsöylemsel unsurlardan biri olan kişilerarası işlevlerin işletilmesinde bağlamsal faktörlerin önemli bir rol üstlendiği savı üzerine yapılandırılmıştır. Metinlerde üstsöylem, alanyazında çoğunlukla akademik söylemde yer alan türlerde geliştirilmiş olan modeller üzerinden incelenmiş ve bu çalışmalarda gerek tür gerek alan gerek kültür olsun çeşitli faktörlerin etkiside göz önünde bulundurulmuştur (Hyland & Tse, 2004; Hyland, 2005). Fakat, akademik olmayan türlerde üstsöylemin nasıl işletildiğine dair alanyazında neredeyse hiç çalışma yoktur. Bu bağlamda, geliştirilmiş olan üstsöylem modellerinden hareketle farklı türlerde analizler yapılması özellikle metinlerde kişilerarası işlevlerin nasıl yapılandırıldığına dair detaylı veri elde edilmesine ve bağlamsal faktörler konusunda farklı bakış açılarının sunulmasına yardımcı olacaktır. Buradan hareketle, bu çalışmanın amacı turizm acentalarının web siteleri gibi gibi akademik olmayan yazın türlerindeki leksiko-gramatik yapılandırmayı kişilerarası üstsöylem modellerinden faydalanarak (White 2003; Hyland, 2008) analiz etmektir. Çalışmanın derlemini Türkiye’de önde gelen turizm acentalarının web siteleri oluşturmaktadır. Nitel paradigmadan hareketle kişilerarası üst söylem modeli kullanılarak içerik analizinin takip edildiği bu çalışmada bulgular, acentaların web sitelerinde kullandıkları leksiko-gramatik yapılarda alan, dil ve tür bağlamsal faktörlerinin etkisi olduğunu göstermiştir.