Türkiye’de Patates Pazarlaması ve Fiyat Dalgalanmalarının Üretim Üzerine Etkisi


Creative Commons License

Dağdemir V., Birinci A.

II. Ulusal Patates Kongresi, Erzurum, Erzurum, Türkiye, 26 - 28 Haziran 1999, cilt.42

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 42
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, Türkiye'de patates pazarlaması incelenmiş, 1963-1997 döneminde cari ve reel fiyatların dalgalanması üzerinde durulmuştur. Cari fiyatlara göre pazarlama marjı hesaplanmış ve yıllara göre çiftçi eline geçen yüzde oranlar tespit edilmiştir. Reel fiyatlara göre üretici ve tüketici zincirleme indeksleri hesaplanmış ve yıllık enflasyon oranları ile karşılaştırılmıştır. Üretici reel fiyatları ile patates ekiliş, üretim ve verim arasındaki korelasyon belirlenmeğe çalışılmıştır. Arz ve talep fonksiyonlarıyla ilgili modeller tahmin edilmiş ve istatistiki olarak yorumlanmıştır. Sonuçta, üretim miktarı üzerine teknolojinin, tüketim miktarı üzerine ise nüfusun daha etkili olduğu belirlenmiştir.